Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019 neemt Sinotrans 80% van de aandelen in de familieonderneming uit Venlo, Eersel en Rotterdam over. De laatste 20% van de aandelen worden medio volgend jaar overgedragen.

De overname geldt voor alle vestigingen van KLG in Europa. De Nederlandse groep heeft onder meer belangen in het midden en oosten van ons werelddeel, met name in Roemenië, waar het vier vestigingen heeft. KLG is ook aanwezig op de Britse markt, met een vestiging in Bradford.

Ad en Kees Kuijken deden al veel langer zaken met Sinotrans. De twee waren op zoek naar opvolgers aan de top, maar konden die niet vinden. Hun doel was de continuïteit van hun onderneming veilig te stellen, met inbegrip van het personeel, de klantenkring en het netwerk van buitenlandse agenten.

Omzet

In het grote Sinotrans, omzet tien miljard euro, zien ze een goede partij om deze belangen te waarborgen. Omgekeerd ziet Sinotrans in KLG een belangrijke versterking van zijn activiteiten in Europa, waaronder het groupagevervoer.

De activiteiten van KLG Europe worden onder de bestaande naam voortgezet. De leiding krijgt Erik Loijen, nu general manager van KLG in Venlo. Hij wordt verantwoordelijk voor alle twaalf KLG-vestigingen in Europa, waar 1.100 mensen werken.

Oost-Europa

KLG vierde vorig jaar zijn eerste eeuwfeest. Zoals zoveel bedrijven uit die tijd bestond het van het vervoer van melk en groupagelading in de regio. Na de oorlog sloeg het bedrijf zijn vleugels internationaal uit, met diensten van en naar Frankrijk.

Na de val van het IJzeren Gordijn richtte KLG zich ook op Midden- en Oost-Europa. Het bedrijf opende in Roemenië een eigen netwerk van inmiddels acht vestigingen. Roemenië werd ook de uitgangsbasis voor het vervoer van en naar landen op de Balkan.

Van de laatste jaren dateert een samenwerking met de Belgische H.Essers Group. Er kwam een joint venture, New Silk Way Logistics, voor het spoorvervoer van lading tussen Europa en China. De dienst biedt onder meer temperatuurgecontroleerd transport aan van farmaceutische producten en hightech.

Daarbij maakt de combinatie gebruik van 45-voets koelcontainers, de containermaat die in het landvervoer geleidelijk de gebruikelijke zeecontainers met een lengte van 20 en 40 voet gaat vervangen, ook over lange afstanden, zoals over de Nieuwe Zijderoutes.