‘Elektrische vrachtwagens zijn leuke dingen, maar boek het vooral op marketingkosten. Verladers betalen er niets extra voor. Een businesscase voor transport met een elektrische vrachtwagen is er daarom nog niet. Wij als bank zullen dat dan ook niet financieren. Er is eerst een sterke financiële prikkel nodig, nu is diesel nog altijd de beste optie’, zei Steenbergen.

Focus op de vrachtwagen

Hij vindt dat ‘de focus op de vrachtwagen weg moet’ als het gaat om milieuvriendelijker transport. En dat de verlader hierbij een belangrijkere rol moet spelen. ‘Het grootste probleem is dat vervoer te goedkoop is.’ Volgens de sector-manager zou de overheid er goed aan doen om samen met Europa CO2 flink te beprijzen, bijvoorbeeld door de dieselprijs met vijftig cent te verhogen.

‘De hele keten moet veranderen, want de inkoperskant is veel te machtig. Het kan hen niets schelen als er veel kilometers gereden worden, ze willen hun lading gewoon zo goedkoop mogelijk ergens op dat moment hebben. Bijvoorbeeld varkens gaan van Nederland naar Denemarken om daar vetgemest te worden, vervolgens naar Parma om daar geslacht te worden om uiteindelijk in Nederland weer in de winkel te belanden. Dat is alleen tegen te gaan door hogere prijzen voor transport. En dat is nodig ook. We zitten op een hoogconjunctuur en zien dat transportbedrijven nog steeds geen buffer opbouwen. Dus laten we daar beginnen en de elektrische en waterstoftrucks voorlopig nog even laten zitten.’

Lean & Green

Saillant was dat hij zijn uitspraken deed op een bijeenkomst van Lean & Green, het programma waarbij transportbedrijven hun CO2-uitstoot verminderen en daar sterren voor verdienen. Dat hoeft overigens niet elektrisch, er zijn ook programma’s ter bevordering van de modal shift en efficiëntere ketens. Het programma maakte eveneens bekend voortaan een vierde en vijfde ster aan het programma toe te voegen voor bedrijven die aan de Parijse doelstellingen voldoen of zelfs volledig zero emissie rijden. Voor de meeste transporteurs is dat echter nog ver weg, zo bleek tijdens de paneldiscussie.

‘Lange-afstandstransport met elektrische trucks is echt nog een lange-termijnverhaal waarvoor nog hele grote stappen gezet moeten worden. Elke honderd kilometer opladen, is voor ons geen optie’, zei Roy van Verseveld van Vos Transport uit Deventer. Ook zijn collega Henk van der Wal van het gelijknamige transportbedrijf ziet de transitie voorlopig niet gebeuren. ‘We moeten er wel naar blijven streven, maar zero emissie in de totale keten zie ik nog niet voor me.’

Wel kan de sector zich nu alvast voorbereiden, vindt John van Heumen van terminalbedrijf BCTN. ‘We gaan eigenlijk veel te snel, de technologie is er nog niet. Toch willen we wel verder. Daarom ontwikkelen we elektrische schepen die over vijf jaar omgebouwd kunnen worden.’