Dat blijkt uit gegevens van het Bundesamt für Verkehr. Er reden in de eerste zes maanden 465.000 vrachtauto’s door de Zwitserse Alpen. Dat aantal was lager dan in enige overeenkomstige periode sinds 1999.

Een daling was er op de routes over de Gotthard en de San Bernardino. Een toename was er wel op de Simplon en de Grote Sint Bernard. Overigens daalde ook het transport over het spoor, met 3,7%. Dat kwam door talrijke bouwprojecten aan het spoor, die nu geleidelijk hun voltooiing bereiken.

Combivervoer krijgt meer kostenvoordeel

Al met al bleef het spooraandeel in de totale doorvoer met 70,7% op een hoog niveau. De komende jaren gaat het spoor ten volle profiteren van de nieuwe, verdiept aangelegde Lötschberg- en Gotthard-basistunnel. Spooraansluitingen naar Italië en het zuiden van Duitsland zijn nog in uitvoering.

Dit najaar maakt de Zwitserse bondsraad opnieuw de balans op over de modal shift van weg naar spoor. Het Bundesamt für Güterverkehr denkt daarbij aan verlaging van het gebruikerstarief voor goederentreinen en een speciale korting voor langere treinen. De huidige subsidies voor combivervoerders zouden tot voorbij het jaar 2023 moeten worden gehandhaafd.