De bond en het transportbedrijf steggelen al geruime tijd over dertien inspectierapporten van ILT. Tijdens de betreffende inspecties is gekeken naar mogelijke misstanden. In zeven gevallen is daadwerkelijk een boete opgelegd.

In een eerdere zitting bepaalde de rechter dat ILT zeven van de dertien rapporten moest openbaren. Het ging hierbij uitsluitend om rapporten die tot boetes hebben geleid. De overige bleven in bezit van de inspectiedienst.

Met die uitspraak waren zowel de vakbond als Jan de Rijk het niet eens. Ze stapten beide naar de Raad van State. De vervoerder wilde dat geen enkel rapport openbaar zou worden, terwijl FNV juist alle rapporten wilde kunnen inzien. De bond kreeg uiteindelijk gelijk, meldt dagblad BN/De Stem.

Groter onderzoek

Reden van het verzoek van FNV is dat ze willen kunnen inzien of de ILT zijn werk goed kan doen. De bond twijfelt daaraan, omdat de dienst veel taken heeft en de personele capaciteit beperkt is. Ook de rapporten waarin geen boete is opgelegd, zouden hierover duidelijkheid kunnen geven.

De zaak maakt volgens de vakbond onderdeel uit van een groter onderzoek naar de inzet en betaling van buitenlandse chauffeurs. Daarbij wordt volgens FNV niet alleen gekeken naar Jan de Rijk, maar ook naar andere bedrijven.

Afschrikken

Volgens Jan de Rijk is de bond er vooral op uit om het Roosendaalse bedrijf zwart te maken. Als duidelijk is dat de vervoerder verwikkeld is in een juridische procedure kan dat afnemers afschrikken.

Voor dat argument was de Raad van State niet gevoelig. Het gaf FNV gelijk en besloot dat zelfs aanvullende documenten moeten worden geopenbaard.