Mond & Riksen is gespecialiseerd in transport en opslag van gevaarlijke stoffen. De basis van het bedrijf is het transportbedrijf Riksen, dat in 1904 is opgericht door de overgrootvader van Riksen. In 1998 werd het voormalig magazijn van chemiereus BASF, waar Riksen al jarenlang zaken mee deed, in samenwerking met de Belgische collega Mond overgenomen, wat tot de samenvoeging Mond & Riksen leidde.

Met 22 vrachtwagens en 54 personeelsleden is het bedrijf nu een middelgrote speler in de markt. Mond & Riksen rijdt voornamelijk binnen de Benelux. Riksen verklaart: ‘Je wilt zo efficiënt mogelijk transporteren, zeker met de hoge veiligheidseisen en de steeds kleinere volumes die we meer en meer zien. Een klant midden in Frankrijk ligt al snel te ver weg.’

Farmusol

Een tweede bedrijf binnen de groep is Farmusol, dat zich als een van de zeer weinige Nederlandse logistieke bedrijven gespecialiseerd heeft in supply chain management. Commercieel directeur Floris Rhemrev: ‘Wij hebben ervoor gekozen om het supply chain management voor onze klanten op ons te nemen. Juist doordat we heel veel kennis in huis hebben over transport én opslag van gevaarlijke stoffen kunnen we dat op een heel efficiënte manier verzorgen. En daarbij is er een natuurlijke samenwerking tussen Riksen en Farmusol.’

Alle personeelsleden van de bedrijven zijn ADR-gecertificeerd. Daarnaast werken er vier veiligheidsadviseurs. De huidige ADR gaat de directie echter niet ver genoeg. ‘De ADR zou van ons nog we strenger mogen’, vindt Rhemrev. ‘Wat mij betreft worden alle uitzonderingen weggelaten en blijft er één simpele wetgeving over.’

En juist nu onze klanten steeds meer just-in-time bestellen en ook steeds kleinere volumes bestellen, dat zie ik echt als nieuwe trend, worden de hoeveelheden die we moeten vervoeren kleiner.

Riksen neemt het over: ‘Neem bijvoorbeeld limited quantitybepaling. Als je onder een bepaald volume per eenheid zit, hoef je niet aan de ADR te voldoen. Toch gaat het over dezelfde chemische en dus gevaarlijke stof. En juist nu onze klanten steeds meer just-in-time bestellen en ook steeds kleinere volumes bestellen, dat zie ik echt als nieuwe trend, worden de hoeveelheden die we moeten vervoeren kleiner. Dat betekent voor ons meer handling en meer kosten. Maar we moeten voor de opslag nog steeds aan hoge eisen voldoen. Een en ander staat een beetje haaks op elkaar, vind ik.’

Doorn in het oog

De meldingsplicht van de ADR, die voor sommige vervoerders een doorn in het oog is, wordt door Riksen en Rhemrev echter omarmd. ‘Bij elk bedrijf gaat er wel eens iets mis. Dan kun je daar beter meteen melding van maken en samen met de toezichthouder tot verbeteringen komen, dan dat je het verzwijgt. Want als je later weer zo’n ongeval hebt, komt de aap toch wel uit de mouw’, zegt Rhemrev.

Hij heeft daarom in samenwerking met de Technische Universiteit in Eindhoven een monitoringssysteem opgezet waarmee hij het aantal (bijna)-ongevallen verder heeft weten te verminderen. Ook het verhogen van de efficiency wordt in dit systeem opgepakt. ‘Bijvoorbeeld de bekende rechtervoet van de chauffeur’, vult Riksen aan. ‘Juist door scherp te monitoren en de gegevens vervolgens te delen met je mensen bereik je dat je mensen uit zichzelf voorzichtiger en bewuster worden. En dat komt iedereen ten goede.’

Track-and-tracesysteem

Riksen en Rhemrev zijn ook bezig met een nieuw track-and-tracesysteem dat tot op serienummer van vaten chemie gedetailleerd meldt waar zendingen en onderdelen zich bevinden. Rhemrev: ‘Samen met acht andere logistieke bedrijven participeren we hiervoor in het platform AgroConnect. Door de uitwisseling van data en ervaringen van de andere aangesloten bedrijven kun je daardoor je efficiency verhogen.’

Onder de ADR vallen ook de zogenaamde nematoden, de microscopisch kleine aaltjes die steeds meer worden ingezet voor het bestrijden van plagen, zoals bij de eikenprocessierups. ‘Wij vervoeren en bewaren ook nematoden. Dat vergt specialistische koeling, zowel in je opslag als in je vrachtwagen. En ook daar gelden de veiligheidseisen van de ADR, vanzelfsprekend’, zegt Riksen.

We leveren veel aan NXP in Nijmegen, dat maar dertig kilometer verderop ligt, maar het loont nog steeds niet op die afstand om over te stappen op elektrische wagens.

Parallel aan de steeds strengere veiligheidseisen zoekt het bedrijf ook naar steeds schonere vormen van vervoer. Riksen: ‘Weliswaar is een elektrische vrachtwagen voor ons soort vervoer, waarbij je echt zware volumes moet kunnen transporteren, nog niet interessant. Maar we houden het wel nauwlettend in de gaten. We leveren veel aan NXP in Nijmegen, dat maar dertig kilometer verderop ligt, maar het loont nog steeds niet op die afstand om over te stappen op elektrische wagens.’

Uitzonderingen op de steeds strengere milieuwetgeving komen echter ook nog steeds voor. De gemeente Amsterdam heeft Mond & Riksen bijvoorbeeld een vergunning gegeven om tot in het centrum te mogen beleveren. Rhemrev: ‘Het gaat daarbij om lachgas, dat we aan festivals en organisaties leveren. Een evenementenlocatie als Paradiso ligt echt middenin het hart van Amsterdam, en zonder vergunning kun je daar niet meer komen.’