‘Met vertrekken op maandag, woensdag en vrijdag en een aankomst 24 uur later in de Zweedse steden Malmö en Norrköping worden transittijden gerealiseerd die vergelijkbaar zijn met het wegtransport’, licht Westerman toe.

Verzorgingsgebied

Met de nieuwe dienst wil de logistieke dienstverlener lading die tot dusver over de weg werd vervoerd, voortaan via het spoor vervoeren. Dit moet zorgen voor minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder filedruk.

De trein vertrekt vanuit Venlo en heeft daarmee een groot verzorgingsgebied in Nederland, België en het Duitse Ruhrgebied. Als operator van de nieuwe trein verzorgt Westerman ook het voor- en na transport van de trailers.

Cabooter en DB Cargo

De eerste treinen zijn inmiddels zowel uit Venlo als Zweden vertrokken en op tijd aangekomen. Westerman werkt samen met Cabooter, als operator van de railterminal, en DB Cargo als tractieleverancier van de trein.

Vanwege de belangstelling voor de nieuwe dienst wordt het aantal vertrekken van de trein op korte termijn verhoogd van drie naar vijf per week. Daardoor rijdt de trein iedere werkdag naar Zweden. De trein is ook open voor derden, zowel voor (mega)trailers als alle typen containers.