Deze gemanipuleerde apparaten worden vervolgens ingebouwd in trucks, waarna ze op afstand kunnen worden gehackt, bijvoorbeeld om ze helemaal uit te schakelen. Daardoor kan flink worden gesjoemeld met rij- en rusttijden. Diverse transportbedrijven in de Benelux zijn al gehoord in deze zaak.

Het is zeker niet de eerste keer dat nieuws naar buiten komt over gesjoemel met tachografen. Eerder dit jaar trok de ILT hierover aan de bel. In februari meldde de toezichthouder aan de Haagse politiek dat fraude met tachografen steeds slimmer wordt. Daardoor is het voor de inspectiedienst almaar moeilijker om het gesjoemel nog op te sporen. Sommige ‘moderne’ vormen van fraude zijn dusdanig intelligent dat ze niet te zien zijn tijdens reguliere weginspecties, maar pas na uitgebreid onderzoek.

Mede daardoor zei de dienst te twijfelen of de tachograaf überhaupt nog een goed instrument is om rij- en rusttijden te meten. Tevens wees de ILT erop dat er geen hoge straf staat op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf en daardoor ook niet opweegt tegen de financiële voordelen die een transporteur ermee kan behalen. Die zijn namelijk vaak actief betrokken bij de fraude.

Door het gesjoemel staat de eerlijke concurrentie in het wegvervoer onder druk en kunnen de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs verslechteren. Door de slechte registratie kunnen of moeten ze immers langere rijtijden maken. Inspecteurs kunnen toch niet of nauwelijks zien dat de rusttijden niet worden gerespecteerd.

Opvallend genoeg is er nog weinig gedaan met de ILT-oproep van februari. Een enkel Kamerlid heeft er iets over gezegd, maar al vrij snel werd het gesjoemel ondergesneeuwd door blijkbaar gewichtiger zaken. Hopelijk doet de nieuwe grootschalige fraudezaak de alarmbellen in Den Haag alsnog af gaan. De invoering van de ‘slimme’ tachograaf heeft al voor genoeg problemen gezorgd.