Grote klant van Yusen Logistics en Transfreight is immers de Japanse autofabrikant Toyota, die eerder dit jaar heeft gedreigd de Britse fabrieken te sluiten bij een no-deal Brexit. Blijkens diverse Britse documenten gingen de deuren van de autovervoerder, goed voor negentig trekkers en tweehonderd opleggers, eind vorige maand op slot en worden vóór november dit jaar alle uitstaande schulden vereffend door de Japanse eigenaar.

Expansie

Yusen Logistics kocht Transfreight Automotive amper twee jaar geleden voor een onbekende som. De Japanse expediteur, een van de grote mondiale logistieke dienstverleners voor Toyota, wilde met de Britse acquisitie het landvervoer in de autologistiek binnen West-Europa sterk uitbouwen. Transfreight, gevestigd in het Burnaston (Derby), was destijds al actief voor Toyota. In dezelfde plaats is ook een grote fabriek van de Japanse autoproducent gevestigd.

Wachttijden

Eerder dit jaar waarschuwde Toyota de Britse regering dat bij no-deal Brexit de investeringsplannen in het land zouden worden bevroren en mogelijk ook fabrieken, waaronder die in Burnaston, zouden moeten worden gesloten.

Volgens de autobouwer is het onmogelijk bij een ‘hard brexit’ en nieuwe tolmuren tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, de fabrieken draaiende te houden. Lange wachttijden bij de douane aan de grenzen voor de import van auto-onderdelen uit andere EU-landen zouden de interne logistiek op basis van ‘just-in-time’ voorraadbeheer te zeer verstoren, aldus Toyota.

De sluiting wordt door verschillende marktkenners dan ook in verband gebracht met de dreigende ‘hard Brexit’ van het Verenigd Koninkrijk, waarop de Britse premier Boris Johnson nu lijkt aan te sturen. Yusen heeft voorlopig nog geen toelichting gegeven op het besluit van het Britse dochterbedrijf.