Dit jaar was de zogenoemde ‘Blockabfertigung’ beperkt tot zeventien dagen. Op de dagen waarop zo’n ‘toeritdosering’ op weg naar de Brenner-pas tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië van kracht is, mogen maximaal driehonderd vrachtauto’s per uur de grens over.

Tirol hanteert het systeem van de ‘Blockabfertigung’ sinds twee jaar. Volgens Günther Platter, de ‘Landeshauptmann’ van Tirol, is het systeem een onmisbaar instrument om op bepaalde dagen in zijn deelstaat de toestroom van vrachtverkeer zodanig te doseren dat de verkeersveiligheid niet in gevaar komt en milieuvervuiling en geluidsoverlast binnen de perken kunnen worden gehouden.

Antifilesysteem

Tirol zegt daarbij rekening te houden met filevorming in Beieren. In deze Zuid-Duitse deelstaat ontstaan nu op sommige dagen enorme opstoppingen, maar Tirol en Beieren hebben nu een systeem ontwikkeld om het naar Tirol rijdende verkeer met elektronische middelen te doseren.

Deze verkeersmaatregelen kosten bij elkaar 1,35 miljoen euro, waarvan Tirol zelf de helft bijpast en Asfinag, exploitant van de Oostenrijkse kilometerheffing voor vrachtverkeer, de andere helft.

Tienpuntenplan

Beieren en Tirol liggen al een tijdlang in de clinch over de toeritdosering van het grensverkeer met vrachtauto’s. Een onlangs gehouden topconferentie in Berlijn, waar ook de verkeersministers van Duitsland en Oostenrijk aanschoven, leverde een ‘tienpuntenplan’ op, dat in een snelle oplossing van de feitelijke situatie eigenlijk nauwelijks voorziet.

De twee landen en de ‘Länder’ (deelstaten) zijn het erover eens dat het vervoer van transitolading met de trein moet worden bevorderd. Dat moet onder meer gebeuren door veel meer trucks en lading op de ‘Rollende Landstrasse’ te zetten. Het probleem van deze ‘RoLa’ is echter dat het vervoer ermee in de afgelopen jaren alleen maar is afgenomen.