Het bedrijf sloot het eerste kwartaal ook al af met een verlies, van 71 miljoen dollar. Topman Dara Khosrowskahi van Uber is door de slechte resultaten van de relatief nieuwe vrachtactiviteiten zeker niet uit het veld geslagen. Hij wijst op de sterke omzetgroei van Uber Freight met 175% naar 195 miljoen dollar over het tweede kwartaal van dit jaar.

In een interview met nieuwszender CNBC noemt hij die forse toename ‘bemoedigend’ en blijft hij vol vertrouwen over de groeikansen van Uber Freight in het wegvervoer op de lange termijn. ‘Wij hebben zeker nog enkele jaren nodig, maar dit is een miljardenbusiness.’

Uber Freight leed in het startjaar 2018 een verlies van ruim 150 miljoen dollar op een omzet van 373 miljoen dollar. Het bedrijf werd dit jaar actief in Nederland als eerste land in Europa en heeft de bemiddelingsdiensten inmiddels uitgebreid naar Duitsland.

Full truck load

Daarbij mikt Uber net als in de VS op de kleine en middelgrote verladers die via de vracht-app hun lading kunnen aanbieden (full truck load). Transporteurs kunnen vervolgens inschrijven op die vervoersopdracht en de rit vervolgens uitvoeren. Betalingen en diensten als track-and-trace gaan via Uber.

Cijfers over de hoeveelheid geboekte ritten of aangesloten transporteurs in Nederland wil Uber Freight nog niet delen. In de Verenigde Staten is de dienst inmiddels twee jaar actief en zijn er 36.000 transportbedrijven met in totaal ruim 400.000 truckers aangesloten.

Het verdienmodel van Uber Freight is het verschil tussen de prijs die een transporteur krijgt en die een verlader betaalt, net zoals bij een reguliere expediteur. Die marge ligt niet vast, zoals wel vaak het geval is bij de taxidivisie van Uber. Daar bedraagt de marge meestal zo’n 20-25% per rit.

Recordverlies

Het moederconcern Uber leed over het tweede kwartaal een recordverlies van 5,2 miljard dollar op een netto-omzet van 3,17 miljard. De bruto-omzet steeg met 31% naar 15,8 miljard dollar. Een deel van het verlies werd veroorzaakt door eenmalige kosten vanwege de beursgang. Maar ook daarvoor gecorrigeerd was het verlies nog altijd een stuk hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

De strategie van Uber is al geruime tijd gericht op groei. De vraag is echter hoe lang het bedrijf dit kan volhouden. Want op ieder ritje lijdt het bedrijf nu nog verlies. Dus hoe meer ritten, hoe groter het verlies.

Personeelskosten

Het verschil met reguliere techbedrijven, die ook een groeistrategie hanteren en daarbij niet kijken naar winst of verlies, is dat personeelskosten van taxi- en vrachtwagenritten een belangrijk deel van de totale kosten uitmaken. Terwijl bij de traditionele softwarebedrijven in Silicon Valley de kosten nauwelijks toenemen bij een hoger volume en zij dus vooral investeren in hun productontwikkeling, heeft Uber bij een groeiend marktaandeel ook te maken met oplopende operationele kosten.

Het bedrijf zou daarom veel geld investeren in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto, die essentieel wordt genoemd om Uber structureel winstgevend te kunnen laten worden. Daarvan zijn echter vooralsnog geen resultaten bekendgemaakt. Het vertrouwen bij beleggers is dan ook nog niet heel groot. Uber ging begin mei voor 45 dollar naar de beurs. De koers is sindsdien nauwelijks boven dit bedrag uitgekomen. Deze week zakte het aandeel zelfs naar 37 dollar.