De joint venture heeft als doel om producten vanuit China en Pakistan efficiënter, sneller en goedkoper in containers naar het Europese vasteland te vervoeren via een nieuw wegennetwerk. Het gaat om de China Pakistan Economic Corridor (CPEC). Deze route loopt vanaf de Chinese grens door Pakistan naar de havens van Gawadar en Karachi. Dit nieuwe wegennetwerk moet de regio een flinke impuls geven.

Tijdsbesparing

Don Trucking hoopt hiermee een deel van de deepsea-containers voortaan via de weg te kunnen vervoeren. Dit moet volgens eigenaar Don de Jong resulteren in een tijdsbesparing van enkele dagen ten opzichte van zeetransport.

‘Vanaf de havens in Pakistan begint vervolgens de zeevaart bij de Golf van Aden en gaat via het Suez-kanaal naar diverse Europese havens. De containers worden vervolgens door Don Trucking naar hun eindbestemming gebracht. De Rotterdamse haven is en blijft het belangrijkste omslagpunt.’

Simulator

Om de nieuwe chauffeurs optimaal voor te bereiden, gaan beide bedrijven een trucksimulator ontwikkelen, met als doel alle nieuwe chauffeurs bewust te maken van zowel verkeersveiligheid als energiebesparend rijden, om zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Don Trucking is gevestigd in de Gelderse plaats Ulft en beschikt over een vloot van 146 eenheden, waarvan er tien worden ingezet voor deepsea-containers. Een deel van de vloot rijdt op lng, dat aandeel moet groeien in de komende jaren. Op het gebeid van duurzaamheid heeft het vervoersbedrijf het doel gesteld de CO2-uitstoot met tenminste 30% te reduceren vóór 2030. Het Pakistaanse AK Transport heeft 342 wagens en wil zijn internationale activiteiten verder ontwikkelen in de komende tijd.