Tsjechië heeft het Europese Modulaire Systeem in eigen wet- en regelgeving vastgelegd. Het is het negende Europese land dat langere en zwaardere vrachtauto’s (LZV), met een maximaal gewicht van 48 ton, op een deel van zijn wegennet toelaat.

De voorgaande acht landen zijn Zweden en Finland, waar zelfs nog langere combinaties de weg op mogen, Nederland, Duitsland, België, Denemarken, Spanje en Portugal. In Duitsland stellen nu de meeste grote deelstaten hun wegen open voor langere trucks.

Beperkt deel wegennet

In alle landen gelden beperkingen voor de inzet van ecocombi’s. Zo wordt meestal maar een beperkt deel van het wegennet opengesteld en dient voor het gebruik van de LZV een vergunning te worden aangevraagd. Dat is ook zo in Tsjechië, waar een vergunning voor een speciaal toegewezen traject wordt verleend die drie maanden geldig is. Deze vergunning kan echter voortdurend worden verlengd.

Tsjechië hanteert verder de norm dat de door de ecocombi te beleveren distributiecentra en industriële locaties niet op een afstand van meer dan tien kilometer van de op- en afrit van een voor ecocombi’s opengestelde snelweg mogen zijn gelegen. Op de secundaire weg mogen zich bovendien geen spoorwegovergangen bevinden.