Waberer’s behoort tot de grootste wegtransporteurs van Europa en zit al geruime tijd in de problemen. Vorig jaar werd een verlies geleden van 20,9 miljoen euro. Korte tijd later werd een reorganisatie ingezet, waarmee het bedrijf weer terug in het zwart moest komen. Daarin zijn de Hongaren tot dusver niet geslaagd.

Tweede kwartaal

In het tweede kwartaal kwam het verlies uit op 9,1 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar speelde het bedrijf min of meer quitte, met een min van 0,1 miljoen. De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 172,7 miljoen euro. Dat was 8,4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de ebit en ebitda liepen flink terug (zie tabel hieronder).

Als gekeken wordt naar het eerste halfjaar van 2019 is ook sprake van een fors verlies. De Hongaren kwamen 13,6 miljoen euro in het rood in de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet liep in de eerste zes maanden ook terug, van 363,4 naar 354,9 miljoen euro.

Tekst loopt door onder tabel.

De oorzaken van de problemen zijn divers. Allereerst is er de Brexit. Aanvankelijk zou Groot-Brittannië de EU verlaten op 29 maart 2019. In aanloop naar deze datum hebben veel bedrijven hun voorraden aangevuld, zodat ze niet met tekorten zouden komen te zitten als het Britse vertrek onverhoopt voor problemen zou zorgen.

Uiteindelijk werd de Brexit uitgesteld naar oktober dit jaar. Daardoor hebben veel bedrijven eerst hun voorraden opgemaakt, om daarna pas weer nieuwe bestellingen te plaatsen. Waberer’s voelde deze pijn vooral in april, toen het aantal transportopdrachten flink terugliep.

Ook andere vervoerders kregen met deze problematiek te maken, waardoor ze hun vrachtwagens en chauffeurs besloten in te zetten op andere markten. Daar ontstond overcapaciteit, wat dalende tarieven met zich meebracht. De Hongaren kregen in april te maken met prijzen die gemiddeld 5 tot 10% lager waren dan in dezelfde periode vorig jaar.

IT-problemen

Maar ook intern liep niet alles vlekkeloos. In het voorjaar is bij Waberer’s een nieuw IT-systeem in gebruik genomen. De implementatie hiervan verliep rommelig met diverse functioneringsproblemen in de eerste weken. Op sommige dagen lag het systeem zelfs compleet plat. Daardoor raakten klanten geïrriteerd en liepen ze weg.

Inmiddels zijn de ergste problemen achter de rug, meldt de directie. ‘Al zijn er nog enkele reparaties aan het nieuwe systeem nodig.’ Ook de nadelige effecten van het anticiperen op de Brexit waren in mei en juni minder voelbaar. ‘In de tweede helft van mei herstelden de transportmarkt en de normale handelsstromen op het Europese vasteland en in het Verenigd Koninkrijk’, schrijft het bedrijf in een toelichting. Ook de tarieven kwamen geleidelijk weer terug op een normaal niveau.

Reorganisatie

Waberer’s heeft al langere tijd problemen om winst te maken. Ze worstelen met overcapaciteit en de bijbehorende margedruk. Daar kwamen de afgelopen tijd dus onder meer Brexit-problemen, een haperend IT-systeem en een afkoelende economie bij. Ook het chauffeurstekort speelt het bedrijf parten, evenals gestegen brandstofkosten. Vermoedelijk door de teruglopende rentabiliteit moest voormalig topman Ferenc Lajko afgelopen winter plaatsmaken voor zijn opvolger, Robert Ziegler.

Laatstgenoemde heeft eerder dit jaar een reorganisatieprogramma in gang gezet. Hij begon met het schrappen van een order voor driehonderd nieuwe vrachtwagens. Ook werd gesneden in de al aanwezige vloot, waarbij de nadruk ligt op de internationale divisie. Momenteel beschikt het bedrijf over 4229 trucks. Dat waren er vorig jaar nog 4485.

Personeel

Daarnaast wilde Ziegler het medewerkersbestand verkleinen. Op dat gebied zijn de afgelopen tijd diverse stappen gezet. In het tweede kwartaal werkten er gemiddeld 7609 personeelsleden, onder wie 5533 chauffeurs. Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar nog respectievelijk 7993 en 5914.

Ook het optimaliseren van routes en het beter kunnen inspelen op wensen van de klant moesten resulteren in betere cijfers, evenals veranderingen in de diverse managementlagen. Daarnaast zet het bedrijf in op verbetering van de planning en een efficiëntere inzet van personeel en wagenpark.

Volgens de topman zijn de eerste verbeteringen in het bedrijf al zichtbaar, ook al is dat nog niet terug te zien in de cijfers. Ziegler blijft vol vertrouwen dat de ingezette koers nog dit jaar resulteert in een verbetering van omzet en winst. ‘Het transformatieprogramma begint zijn vruchten af te werpen, waardoor de positieve effecten voor de winstgevendheid geleidelijk toenemen in de rest van het jaar.’