‘We hebben bij Uber in het verleden diverse fouten gemaakt. Daarom wilden we de introductie van Uber Freight meteen op de juiste manier doen. We hebben veel tijd geïnvesteerd in overleg met de autoriteiten en brancheverenigingen voordat we van start gingen’, legt Daniel Buczkowski uit. Hij is verantwoordelijk voor de Europese expansie van Uber Freight en de dagelijkse operatie.

Expediteur

‘In Nederland worden we gezien als een expediteur, ook volgens de wet. Er is sprake van 3PL-transacties. We werken met klanten die lading beschikbaar hebben en dat maken we beschikbaar op onze marktplaats. Transporteurs kunnen vervolgens die rit boeken op ons platform.’

De dienst is een paar maanden geleden in Nederland uitgerold. Cijfers over de hoeveelheid geboekte ritten of aangesloten transporteurs in Nederland wil Uber Freight nog niet delen. In de Verenigde Staten is de dienst inmiddels twee jaar actief en zijn er 36.000 transportbedrijven met in totaal ruim 400.000 truckers aangesloten. Toch is die markt erg verschillend van de Europese markt, weet Buczkowski.

Zzp-vrachtwagenchauffeurs

‘In de VS heb je heel veel zzp-vrachtwagenchauffeurs – eenmansbedrijven met één truck. Ze zijn hun eigen baas en boeken hun eigen ritten. Ons product was oorspronkelijk daarvoor gebouwd. Maar in Europa werkt het heel anders. Hier wordt de markt gedomineerd door transportbedrijven met kleine vloten, tussen de twee en tien trucks. Daarom hebben we nu ook een webplatform, waar de planner kan inloggen via een pc. Dat hoeft niet per se via de app. Voor grote verladers maken we EDI-integraties, zodat zij hun eigen systemen kunnen blijven gebruiken.’

In Europa wordt de markt gedomineerd door transportbedrijven met kleine vloten.

Zo maakte de dienst onlangs bekend Heineken aangesloten te hebben als klant. ‘Wij zorgen ervoor dat hun lading getransporteerd wordt via ons netwerk van transporteurs. Truckers die daarvoor willen rijden, melden zich bij ons aan, waarna we het ‘onboarding’ proces starten. Daarbij controleren we bijvoorbeeld dat een transporteur aan alle wettelijke vereisten voldoet. Zodra je actief bent, kun je de app openen. Daar zie je de beschikbare lading. Op basis van onze technologie tonen we de ritten die voor jou interessant kunnen zijn als eerste. Je kunt dan via één druk op de knop de lading boeken om uit te voeren. Het transportbedrijf dat de eerste rit uitvoerde voor Heineken, beschikt over een vloot van vier vrachtwagens. Normaliter kwamen ze nooit in aanmerking om voor grote verladers als Heineken te rijden. Daar waren ze best trots op.’

Uber bepaalt de prijs

De prijs die een transporteur ziet in de app, is het tarief dat hij ontvangt om de rit uit te voeren. Datzelfde geldt voor de verlader die een rit aanbiedt op het platform. Uber Freight bepaalt beide prijzen. ‘Via onze technologie berekenen wij een gangbare marktprijs. Die tonen wij in het systeem’, legt Buczkowski uit. ‘Dat doen we ook voor de transporteur. We rekenen geen vaste service fee. Maar het verschil tussen die twee prijzen, dat is onze marge, net zoals bij een reguliere expediteur het geval is. Daar zit ook een zekere mate van risico in voor ons. Het kan zijn dat we een prijs rekenen aan de verlader, die we later voor een hogere prijs moeten wegzetten bij een transporteur. Op dit moment doen we alleen Full Truck Loads, FTL. Er wordt niet onderhandeld over de prijs en je hoeft ook niet te bieden. De prijs die we tonen is de prijs die geldt. Daarbij discrimineren we niet tussen grote of kleine klanten.’

Een verlader kan via het systeem de verschillende tarieven zien voor zijn lading over een periode van twee weken. Buczkowski: ‘Daardoor kun je zelf kiezen op welke dag voor welke prijs jou het beste uitkomt. Via het dashboard kun je vervolgens altijd de status inzien, wanneer een boeking geaccepteerd is door ons. Het kan zijn dat we een rit weigeren, omdat het netwerk voor die specifieke route nog niet goed genoeg is. Via het dashboard kun je ook altijd de status van je lading zien, zoals realtime track and trace.’

Feedback

Bij de bekende taxi-app van Uber kun je een chauffeur beoordelen na afloop van een rit. Net zoals de chauffeur de passagier beoordeelt. Bij Uber Freight kunnen de vrachtwagenchauffeurs ook de ophaallocatie een rating geven. Buczkowski: ‘Die informatie maken we anoniem beschikbaar voor verladers, zodat zij inzicht krijgen in hoe hun operatie presteert. Dat is vooral interessant als ze met verschillende locaties werken en er verschillen ontstaan in de beoordelingen. Het kan soms om kleine dingen gaan, die makkelijk op te lossen zijn. Bijvoorbeeld dat het koffieapparaat voor de chauffeurs kapot is en plotseling gaan daardoor je ratings omlaag. Of als de wachttijden voor een dock oplopen. Je ziet wat chauffeurs belangrijk vinden. Uiteraard anonimiseren we de feedback. Een vrachtwagenchauffeur ziet deze beoordelingen, voordat hij een lading accepteert. Verladers kunnen niet zelf kiezen met welke transporteur ze zaken willen doen. Dat is onze verantwoordelijkheid. Als een transporteur regelmatig slechte beoordelingen krijgt, zullen we zijn toegang tot het platform heroverwegen.’

Als een transporteur regelmatig slechte beoordelingen krijgt, zullen we zijn toegang tot het platform heroverwegen.

Zoals alle marktplaats platformen heeft ook Uber Freight te maken met het kip-ei probleem; je hebt zowel voldoende verladers als transporteurs nodig. ‘Dat gaat inderdaad hand in hand’, weet Buczkowski. ‘Je hebt niets aan een groot transportnetwerk, als je geen lading hebt. En andersom. Als mensen het platform willen gebruiken en niet vinden wat ze zoeken, zullen ze het na een paar pogingen nooit meer terugkomen. Maar als je transporteurs goede opties biedt, zal hun aantal toenemen. Daardoor wordt het netwerk beter, wat weer meer verladers aantrekt. Zo kun je groeien met het ecosysteem.’

Buiten kantooruren

In de VS heeft Uber Freight geleerd dat 24 procent van de lading door transporteurs buiten kantooruren geboekt wordt. ‘Daarin onderscheiden we ons van de reguliere expediteurs. Het on-demand netwerk staat altijd aan’, legt Buczkowski uit. ‘Wanneer je als transporteur een rit annuleert, bijvoorbeeld omdat hij vertraagd is, dan komt de rit terug in het netwerk. Iedere transporteur kan hem dan weer boeken. Uiteraard zal de prijs anders zijn, bijvoorbeeld omdat het maar kort van tevoren is. Er is een nieuwe situatie met een nieuw prijspeil. Maar omdat we realtime tracking hebben via de app, kunnen we ook actief in overleg gaan met de verlader of de nieuwe ETA ook mogelijk is. Of dat de rit opnieuw in het netwerk aangeboden dient te worden.’

Voorwaarde is wel dat de chauffeur altijd met de app ‘open’ rijdt, anders kan de verlader of het operationele team van Uber Freight geen updates zien in het dashboard. ‘We zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om aan te sluiten op bestaande TMS-systemen, dat is nu nog niet mogelijk.’

Waarde toevoegen

Bij de services probeert Uber Freight zo veel mogelijk gebruik te maken van de andere Uber-diensten. ‘Ons oorspronkelijke product is dat je een knop indrukt op je smartphone en dat er volgens een taxi naar je toe komt. We realiseerden ons dat we de technologie ook op diverse andere markten konden toepassen. Vanuit enkele experimenten is de service Uber Eats geboren, de eten-bezorgdienst. We zijn ook bezig met elektrische fietsen en scooters. In de wegvervoermarkt zijn er diverse inefficiënties en handmatige processen. Wij denken dat onze technologie daar waarde kan toevoegen. We combineren vraag en aanbod met locatie. Het boeken van lading moet net zo makkelijk zijn als het boeken van een taxi. Dat klinkt simpel, maar is enorm ingewikkeld om uit te voeren.’

In de wegvervoermarkt zijn er diverse inefficiënties en handmatige processen.