Het betreft de afdeling die verantwoordelijk is voor het vervoer van aardappelen, waar iets minder dan 5% van de in totaal tweeduizend personeelsleden werkt. Volgens CNV-vakbondsbestuurder Linda Slagter geldt nu nog een verplichting om chauffeurs veertig uur per week werk te bieden. De directie zou dat willen veranderen naar 160 uur per maand.

Grote gevolgen

Hoewel dit slechts een kleine verandering lijkt, vrezen de personeelsleden dat het toch grote gevolgen heeft voor hun inkomen. Volgens Slagter bestaat een belangrijk deel van het loon uit overuren en toeslagen. Dit deel zou aanmerkelijk minder worden als het bedrijf overstapt op de nieuwe regeling.

De bonden en het personeel hebben een eindbod ontvangen van de directie van AB Texel. ‘En dat hebben we voorgelegd aan onze leden. Daaruit bleek dat 89% tegen het bod was’, aldus Slagter. De chauffeurs accepteren het dus niet. De vakbondsvrouw geeft aan in overleg te willen blijven met de directie en bij voorkeur geen stakingsactie te willen organiseren. ‘Maar wat moet, dat moet.’

Recessie

Volgens Slagter wil de directie voorsorteren op een nieuwe recessie. ‘Maar daarbij leggen ze het werkgeversrisico volledig bij de werknemers. Vanuit de werkgever snap ik dat wel. Maar het personeel wil dat uiteraard niet. Wij ontvangen graag een garantie dat chauffeurs minimaal acht uur per dag worden ingezet op roosterdagen.’

De directie van AB Texel is echter toch van plan om de veranderingen door te voeren. Dat meldt althans de Leeuwarder Courant. Topman Dennis Wetenkamp zou van alle betreffende chauffeurs willen weten hoe ze erin staan. Op die manier zou hij personeelsleden onder druk willen zetten, zegt een anonieme chauffeur tegen de Friese krant.