Bij het zien van de DAF’jes, zal menig Nederlander zich achter de oren krabben en denken: ‘In Nederland zouden ze niet meer op de weg mogen.’ Maar, in Suriname wordt nauwelijks gecontroleerd op de staat van onderhoud van vrachtwagens.

Vervoer zeecontainers en boomstammen

De trucks worden vooral gebruikt voor het vervoer van zeecontainers en boomstammen. Er rijden ook oude Nederlandse bussen en vuilniswagens rond. Allemaal genietend van een tweede leven op veelal slecht begaanbare wegen en uiteindelijk wegroestend ergens in een berm langs een weg, waar ze ten prooi vallen aan overwoekerd groen en ongedierte. Hoeveel truck er rondrijden in Suriname is niet bekend, maar het merendeel is afkomstig uit Nederland.

Iemand die bijzondere interesse heeft voor de Nederlandse trucks in Suriname is Twahier Rostamkhan, een autoriteit op dat gebied. Ontelbare foto’s van Nederlands vrachtverkeer in Suriname zijn door hem geschoten. Veel van zijn foto’s zijn te vinden op zijn Facebook-pagina ‘Twahier’s Trucks en Modelbouw’  en op de website van Alex Miedema, freelance bedrijfswagens-journalist.

Twahier: ‘Mijn interesse voor Nederlandse trucks, in het bijzonder DAF en Ginaf, begon al vanaf mijn jeugdjaren, omdat mijn vader en ooms allemaal DAF-trucks hadden. Ik ben feitelijk opgegroeid tussen DAF-trucks. toch wilde ik na mijn schooljaren de luchtvaartwereld in om piloot te worden. Vanwege de hoge kosten moest ik die droom echter laten varen. Daarom koos ik mijn weg richting mijn andere liefde, trucks. Op dit moment werk ik als parttime chauffeur – meer als freelance chauffeur – met nog steeds de wens om eigen rijder te worden.’

Twahier begon zijn truckerscarrière op een MAN 6×4 kipper waarop hij maar twee dagen kon rijden, vanwege de technische staat waarin de truck verkeerde. Daarna belandde hij in ‘een prachtige 8×4 DAF CF 85.430 kipper’ waarop hij wat langer heeft gereden en kort erna begon hij op trekkers te rijden.

Kleine ondernemers

‘In Suriname zijn het vooral Nederlandse trucks die rondrijden, in het bijzonder van het merk DAF en GINAF. Daarnaast heb je er ook heel wat van MAN, Mercedes Benz, Terberg en Iveco. Tussendoor duikt een enkele Volvo en Scania op. De kleine ondernemers prefereren DAF en Ginaf, omdat die makkelijk voor hen te onderhouden zijn en onderdelen snel te vinden zijn. De trucks komen in de meeste gevallen als trekker en chassis cabine naar Suriname en worden hier omgebouwd tot hetgeen waarvoor men ze nodig heeft. Daarnaast komen er ook heel wat kippers, kraan trucks, tankauto’s en andere opbouwen.’

Er is volgens Twahier een aantal bedrijven dat trucks en onderdelen importeert. Maar, er zijn ook mensen die zelf hun eigen trucks laten halen. Daarnaast zijn er bedrijven die hun eigen wagenpark blijvend uitbreiden of vernieuwen door de trucks zelf te laten komen.

Handelaren tweedehands trucks

Handelaren in tweedehands trucks in Nederland, waaronder Kleyn Trucks in Vuren, lijken goede zaken te doen met bedrijven in Suriname. De prijzen van Nederlandse trucks in Suriname komen overigens tot stand door de inkoopprijs, kosten tot Suriname en winstmarge bij elkaar op te tellen, aldus Twahier. ‘Een trekker kun je al kopen vanaf 10.000 euro, indien die nog niet heeft gereden in Suriname, heeft de truck in Suriname gereden dan kan het veel goedkoper. De trucks worden hier in euro’s verhandeld. Soms zijn de prijzen schappelijk, maar sommige ondernemers misbruiken de kansen om bepaalde trucks erg duur te verkopen.’

Een trekker kun je al kopen vanaf 10.000 euro, indien die nog niet heeft gereden in Suriname. Is dat wel het geval dan kan het veel goedkoper,

‘De trucks komen van gebruikt tot nieuw naar Suriname. De kleine ondernemers gaan eerder voor een gebruikte truck. Die worden dan hier gereviseerd en weer verder gebruikt. Er zijn minimaal twee grote lokale bedrijven die ik ken, die wel nieuwe trucks binnen brengen voor hun eigen wagenpark, Haukes en Kuldipsingh Group.’

Technische staat

De technische staat van diverse trucks is overigens bedenkelijk. Worden ze wel aan (her)keuringen onderworpen? Twahier: ‘Als ik bepaalde trucks zie, vraag ik me dat ook af. Het merendeel van de trucks dat er heel goed uitziet, gaat door het normale keuringsproces, waarbij de truck word aangeboden voor een steekproef. Maar, er zijn ook mensen die via contacten betalen om zo aan een keuringsbewijs te komen, want als ik alleen maar naar het functioneren van verlichting op bepaalde trucks kijk, zit het al behoorlijk fout.’

De Stichting Herkeuringen Motorrij- en voertuigen Suriname is er om de veiligheid op de openbare weg te helpen garanderen. ‘Dit doen wij door toezicht te houden op de herkeuringen gepleegd door de keuringsinstanties. Zij moeten uw voertuig compleet en op de juiste wijze herkeuren’, zo is op de website van de SHMS te lezen.

Herkeuringen

‘De SHMS heeft dan ook als doel: het bevorderen en/of handhaven van de deugdelijkheid van de aan het verkeer deelnemende motorrijtuigen, aanhangwagens en opleggers, door toepassing van de daarvoor in de Rijwet, het Rijbesluit en andere relevante wettelijke regelingen en bestuursbesluiten gegeven bepalingen.’ Maar, de stichting reageert niet op vragen over (her)keuringen van trucks.

Minister Stuart Getrouw van Justitie en Politie deelde dinsdag 21 mei, tijdens de behandeling van de staatsbegroting 2019 in het parlement mee, dat trucks na een door te voeren wetswijzing, iedere zes maanden moeten worden gekeurd. De toekomst zal moeten uitwijzen of de overheid de wet dienaangaande handhaaft, Suriname is niet de beste leerling in de klas als het gaat om handhaving van wetgeving.

Unieke ontdekking

Op de vraag of hij de afgelopen jaren bijzondere trucks heeft gespot en op beeld heeft vastgelegd, antwoordt Twahier: ‘Er zijn zeker een paar bijzondere trucks. Mijn meest unieke ontdekking tot nu toe is een FTF met een bijzondere loopbaan. Deze lag tussen het onkruid, maar zag hem recentelijk op blokken staan bij de eigenaar. De FTF is een ex-Koole Contractors-truck. Die heeft na Koole Contractors bij Van der Vlist gereden en daarna nog zeker bij twee bedrijven voor die hier kwam.’

Twahier spreekt de hoop uit, dat de technologie qua trucks eens zo ver gevorderd is, dat behoorlijk onderhoud mogelijk is en trucks niet altijd hoeven weg te rotten in weer en wind als iets niet werkt.  Soms worden ze gesloopt door eigenaren en als onderdelen verkocht en in andere gevallen liggen ze gewoon weg te roesten tot ze naar de schroothoop kunnen. En dat is het onvermijdelijke lot van vele bejaarde, afgedankte trucks uit Nederland: eenzaam wegroestend, ten prooi vallend aan de natuur ergens op een erf of gewoon langs de kant van een weg.