Dat meldt vakblad DVZ. Duitsland kent een groot tekort aan truckparkings, net als veel andere Europese landen. Momenteel zijn er bij de oosterburen 51.600 parkeervakken voor vrachtwagens. Daarvan zijn er 16.000 aangelegd in de laatste tien jaar.

Dit zijn er te weinig. De verwachting is dat de komende jaren het aantal vrachtwagens op de Autobahnen stijgt, terwijl nu al sprake is van een tekort. Volgens schattingen moeten er dertig- tot vijftigduizend extra vakken worden gecreëerd om aan de toekomstige vraag te voldoen. Dit moet overigens niet alleen komen door nieuwe parkings aan te leggen. Ook het slimmer inrichten van de bestaande faciliteiten kan zorgen voor meer plekken.

Nederland en België

Ook in Nederland en België is sprake van een tekort aan truckparkings. Een van de problemen is dat chauffeurs hun lange rustperiode van 45 uur niet volledig in de cabine mogen doorbrengen, zelfs niet op een goed beveiligde parkeerlocatie. Dit maakt het aanleggen en exploiteren van een parking commercieel minder interessant. Er gaan dan ook stemmen op vanuit de branche om deze regels te veranderen. Vooralsnog willen de landelijke en Europese politiek daar niet aan.