De afdeling transport van de Wirtschaftskammer wijst erop dat de inflatie komend jaar niet veel meer dan 2% zal bedragen. Een paar jaar geleden beloofde Wenen nog dat tariefstijgingen boven het inflatieniveau in de toekomst zouden worden uitgesloten.

Intussen gaat de strijd over het transitovervoer over de weg in de deelstaat Tirol maar door. Tirol zet gedurende ruim dertig dagen per jaar vele honderden vrachtauto’s die tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië rijden bij de grens ‘in de wacht’.

Dat leidt vooral in Beieren tot lange ‘Rückstaus’, files van trucks en andere auto’s die al ver voor de grens moeten stilstaan. De afgelopen week is hierover op topniveau vergaderd tussen de drie landen, maar zonder succes.

Brennerspoor laat op zich wachten

De Europese Commissie heeft zich hier ook maar weer eens over uitgelaten. De zogenoemde ‘Blockabfertigung’ bij de aanloop naar de Brenner is volgens Transportcommissaris Violeta Bulc in strijd met het beginsel van vrij goederenvervoer in de Europese Unie.

Aan die klacht heeft Tirol geen gehoor gegeven. Volgens de deelstaat moet veel meer transitovervoer van de weg worden gehaald en op de trein gezet. Het probleem is echter dat Oostenrijk lang heeft getalmd met de aanleg van een snelle spoorverbinding via het Brenner-massief tussen Duitsland en Italië. Die snelle verbinding is er voorlopig nog lang niet.