Gebroeders Hoefnagels is vooral actief in transport voor aanleg en onderhoud van infrastructuur. Het bedrijf behaalt een jaaromzet van 25 miljoen euro en telt ruim 220 medewerkers. De in 1943 opgerichte familieonderneming is gespecialiseerd op het vervoer van prefabelementen. Het transportbedrijf heeft vestigingen in Weert en Asten, in de regio Eindhoven.

Met de overname verwerft H.Essers een vloot van 155 trekkers voor het bouwvervoer, waarmee het totaal in deze markt op 389 trekkende eenheden en 869 trailers komt. De overnemende partij stelt alle personeel van Gebroeders Hoefnagels in het eigen bedrijf te werk. De directie, in de personen van Jan en Aloys Hoefnagels, blijft eveneens voor de onderneming werkzaam.

Eerste stap in Nederland

De overname, voor een niet bekendgemaakt bedrag, moet nog worden goedgekeurd door de mededingsautoriteiten. Het gaat om de eerste stap van H.Essers op de Nederlandse markt voor het transport van bouwmaterialen, in dit geval dus met name die voor infrastructurele werken. H.Essers zegt verdere overnames in deze markt niet uit te sluiten.

H.Essers behoort met bijna 6.600 werknemers, 73 vestigingen in zeventien landen en een jaaromzet van 679 miljoen euro (2018) tot de grootste transporteurs van België. De onderneming is sterk vertegenwoordigd in transport voor de chemische sector, de hightech en de farmaceutische industrie. In het bouwvervoer ziet ze een groeimarkt, zowel in de Benelux als daarbuiten.

Het bedrijf heeft grote moeite gehad de hoofdvestiging in Genk uit te breiden. H.Essers wil daar een centrum vestigen voor opslag en distributie van farmaceutica. Uitbreiding van de bestaande bedrijfspanden bleek om planologische redenen onmogelijk.

Oplossing

De oplossing kwam onder meer doordat het voormalige terrein van Ford, aan het Albertkanaal, beschikbaar werd gesteld voor de inrichting van een trimodale terminal. Met de aanleg is eind februari begonnen. In eerste instantie steekt H.Essers er zeventien miljoen euro aan investeringen in. Op termijn denkt de onderneming in en rondom Genk tachtig miljoen euro te investeren.

Op het Ford-terrein vestigt H.Essers een zogenoemde ‘Dry Port’ op 23 hectare grond en met uiteindelijk 160.000 vierkante meter aan opslagruimte. Dit jaar worden hier, bij de ingebruikname van twee hallen in november, vijftig mensen tewerkgesteld, in een later stadium kunnen dat er meer dan vierhonderd worden.

Bos mag blijven

Voor de bestaande hoofdvestiging in de Belgisch-Limburgse stad is ook een oplossing gevonden. H.Essers had hier willen uitbreiden, maar daarvoor moest – met compensatie elders – een klein bos worden gerooid. Dit ging de overheid te ver, maar in de nabijheid van het hoofdkantoor werd een ander in onbruik geraakt bedrijfsterrein voor herbebouwing vrijgegeven. Daar vestigt H.Essers nu zijn Europese ‘farmacentrum’.