Waarom wordt de ‘smart tacho’ eigenlijk ingevoerd?

De nieuwe tachograaf heeft meer functionaliteiten. Ten eerste maakt hij een koppeling met satellieten. Daardoor kan het apparaat het begin- en eindpunt van een rit vastleggen. Ook kan het na iedere drie uur opgetelde rijtijd de positie opslaan op de bestuurderskaart en op het geheugen van de tachograaf. Hierdoor kan manipulatie worden teruggedrongen. Een ander voordeel is dat inspecteurs van de ILT van een afstandje het apparaat deels kunnen uitlezen. Ze kunnen dus zonder het voertuig tot stoppen te dwingen, zien of de chauffeur sjoemelt, als hij bijvoorbeeld zonder kaart rijdt. Het voordeel hiervan is dat een chauffeur die zich aan de regels houdt, minder vaak hoeft te stoppen voor een controle. De ILT kan zo beter selecteren welk voertuig ze stilzet en welke door mag rijden. En dat kan chauffeurs behoorlijk wat tijdverlies besparen.

Wat wijzigt er voor transportbedrijven?

Het is belangrijk voor transportbedrijven om te beseffen dat er iets verandert op het gebied van het downloaden van de kaartgegevens. De tool die je daarvoor gebruikt, moet je updaten of vervangen. En ik merk uit de praktijk dat lang niet alle bedrijven dat ook daadwerkelijk doen, omdat ze het niet weten. Daardoor kun je in de problemen komen. Want als je het niet updatet of vervangt, kun je problemen krijgen bij een controle. En dan kunnen de boetes fors oplopen, ook al is er geen sprake van kwade opzet. Ik ken voorbeelden van bedrijven die zich keurig aan de regels probeerden te houden, maar toch een boete van veertig- of zestigduizend euro hebben gekregen. Wees daar als transporteur dus scherp op en maak je medewerkers hier ook van bewust. Daarmee voorkom je veel ellende en bespaar je een hoop geld.

De aanloop naar de invoering verliep niet echt soepel. Zijn er de afgelopen dagen veel problemen geweest?

We hebben het idee dat het de laatste dagen goed is gegaan. We hebben weinig negatieve geluiden gehoord van onze leden. Vanaf begin mei zijn de tachografen al in de eerste voertuigen aangebracht. Dus het is niet zo dat alles pas op zaterdag kon worden gedaan. De pijn zat vooral in de maanden ervoor. In aanloop naar de invoering. Zo kreeg bijvoorbeeld de VDO-variant pas eind 2018 de typegoedkeuring binnen, andere typen waren nog later. Dan heb je als vrachtwagenfabrikant nog maar enkele maanden om de tachograaf in te bouwen. Dat is echt krap. De DAF’s en Scania’s van deze wereld hebben echt uitdagingen gehad in de afgelopen maanden.

En daar kwamen de problemen met de verschillende kaarten nog eens bovenop. Jullie vreesden zelfs dat er vrachtwagens stil kwamen te staan omdat Kiwa de kaarten niet op tijd kon leveren.

Dan had je inderdaad ook nog de problematiek dat bijvoorbeeld de werkplaatskaarten te laat klaar waren. Begin april waren er al vrachtwagens met de nieuwe tachograaf erin. Maar als je geen kaarten hebt om ze te ijken, kun je niks doen. Weliswaar zijn er vervangende kaarten uit Kroatië geregeld, maar die waren pas half april beschikbaar voor monteurs. Daarna kwamen de problemen met de bestuurders- en bedrijfskaarten. Die zijn uiteindelijk in Groot-Brittannië gehaald. Dit alles heeft het proces wel bemoeilijkt. Tevens brengt dit laatste een extra probleem met zich mee, omdat de voorkeurstaal van de eerste batches van deze Britse kaarten het Engels is. De chauffeur moet dus de taal even wijzigen naar Nederlands. Dat is niet heel lastig, maar je moet het wel even doen. Dit geldt overigens alleen voor de eerste paar batches Britse kaarten. De andere hebben wel standaard het Nederlands als voorkeurstaal.

Als je terugkijkt op de gehele gang van zaken bij de invoering, wat moet er wat jullie betreft volgende keer beter?

In Brussel wordt momenteel al gesproken over een nieuwe versie van de slimme tachograaf. Ik zou graag zien dat in dit proces meer rekening wordt gehouden met de dagelijkse transportpraktijk. Bij het opstellen van de regelgeving die op 15 juni van kracht werd, heb ik het idee dat er te weinig is gekeken naar hoe de transportsector werkt. Dat zie je ook terug in de regelgeving, die bijvoorbeeld weinig rekening houdt met de soms lange periode die nodig is voor de opbouw van een vrachtwagen. Wij willen dat dat de volgende keer bij de totstandkoming van nieuwe regels echt beter gaat.

Erik Busser

Tijdens het Multimodaal Event van Nieuwsblad Transport wordt uitgebreid gesproken over de slimme tachograaf en de gevolgen die dit heeft voor transporteurs en chauffeurs. Het evenement vindt plaats op donderdag 27 juni in het WTC in Rotterdam.