Er wordt momenteel gewerkt aan de bovenleidingen op het traject Reinfeld en het knooppunt Lübeck, boven de A1, en aan de benodigde veiligheidsvoorzieningen. Deze werken moeten in de herfst zijn afgerond. In een later stadium wordt deze ‘stroomsnelweg’ mogelijk doorgetrokken naar Hamburg.

De eerste vervoerder die met vrachtauto’s voorzien van stroomafnemers de weg tussen Reinfeld en Lübeck gaat gebruiken, is al bekend. Het is Spedition Bode, een onderneming uit Reinfeld. Er zijn al verscheidene proeven genomen, onder meer op het gebied van kortsluiting, isolatie en het ijsvrij houden van de bovenleidingen.

Rechterrijstrook

Ook in Zuid-Duitsland komen er op delen van snelwegen bovenleidingen, altijd alleen op de rechterrijstrook. Het doel is niet om alle zware vrachtverkeer volledig op elektriciteit te laten overschakelen. De straks te gebruiken voertuigen zullen hybride worden uitgerust en kunnen dus ook op bijvoorbeeld diesel rijden.

Maar ze kunnen hun batterij opladen op het van bovenleidingen voorziene gedeelte van een snelweg. Daarmee kan worden voorkomen dat een vrachtauto vaak de weg af moet om bij een tankstation de batterij weer op te laden. Het aftappen van stroom via leidingen boven de weg levert volgens onderzoekers voldoende energie op om een veel groter deel van het te rijden traject op stroom af te leggen.