Het rapport werd eind vorige week gepubliceerd. Die timing is opmerkelijk omdat zich de afgelopen weken twee ernstige incidenten met waterstofinstallaties hebben voorgedaan. Die zouden kunnen zorgen voor een flinke vertraging bij de ontwikkeling van elektrische personenauto’s en vrachtwagens die op waterstof rijden.

Het eerste incident vond begin deze maand plaats in het Californische Santa Clara aan de Baai van San Francisco. Daar vloog een vrachtwagen in brand terwijl die waterstof tankte. Daarbij was waterstof vrijgekomen en door een nog onbekende ontstekingsbron tot ontploffing gekomen. Volgens plaatselijke media ontstond een grote brand, waarbij meerdere vrachtwagens beschadigd raakten. Kort daarna staakten negen van de elf waterstofstations in de Baai-regio de levering van waterstof.

Noorwegen

Een week geleden deed zich een soortgelijk incident voor bij een tankstation in het Noorse Sandvika, een voorstadje van Oslo. Ook daar leidde een lekkage tot een explosie en uiteindelijk tot een felle brand. Volgens een politierapport raakte in het tankstation niemand gewond. Wel liepen bestuurders van personenwagens in de buurt lichte verwondingen op doordat de airbags door de schokgolf van de waterstofexplosie in werking traden.

De fabrikant van de waterstofinstallatie, het Noorse Nel Hydrogen, zegt dat de ‘kerntechnologie’ van Nel niet de oorzaak van de lekkage was. ‘We weten inmiddels zeker dat het lek zat in het hoge drukdeel van de installatie. Een reeks tests en analyses moeten uitwijzen hoe en waar het lek precies is ontstaan.’ Het bedrijf wijst erop dat de opslagtanks tijdens de brand intact zijn gebleven en dat de tanklocatie is omgeven door een brand- en drukbestendige veiligheidsmuur.

Stilgelegd

Ondanks deze en andere geruststellende verklaringen hebben de twee incidenten kort na elkaar forse gevolgen voor de waterstofsector. Zo hebben Toyota en Hyundai de verkoop van voertuigen met brandstofcellen in Noorwegen stopgezet, in afwachting van definitieve uitkomsten van het onderzoek naar het Sandvika-incident. Brandstofcel-auto’s gebruiken waterstof om de elektriciteit op te wekken, waarmee ze aangedreven worden.

De fabrikant heeft zijn klanten met een soortgelijke tankinstallatie geadviseerd die bij wijze van voorzorgsmaatregel voorlopig stil te leggen. Dat zijn er tien in Europa en de Verenigde Staten. Vier daarvan staan in Duitsland en worden geëxploiteerd door H2 Mobility van Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell en Total. Die heeft laten weten dat dat de waterstofstations tot nader order gesloten blijven. Waarnemers noemen het zorgelijk dat er in korte tijd twee ongelukken gebeuren terwijl het aantal waterstofstations nog zeer beperkt is.