De ruim achttien kilometer lange weg- en spoortunnel moet vanaf 2028 het Noord-Duitse eiland Fehmarn en het Deense Lolland met elkaar gaan verbinden. Het project wordt grotendeels betaald door de Deense overheid.

Risico

Een intergouvernementele overeenkomst tussen Denemarken en Duitsland maakt dat de Denen de enige eigenaar zijn en het volledige risico dragen ​​voor de financiering van de tunnel. Deze regeling heeft de EC in 2015 goedgekeurd.

Ferryrederij Scandlines, die tussen Puttgarden en Rødby vaart, vreest oneerlijke concurrentie. Operationeel topman Morten Haure-Petersen noemde de aanleg van de nieuwe oeververbinding al eerder ‘unfair’, omdat die met belastinggeld wordt bekostigd. Met succes spande de rederij een zaak aan bij het Europese Hof van Justitie.

Definitieve beslissing

In december 2018 stelde het hof dat de Europese Commissie in 2015 deze financieringsmethode niet zonder toetsing had mogen goedkeuren. Daarop volgt nu een uitgebreid onderzoek naar de Deense staatssteun.

‘Dit onderzoek is een uitnodiging voor alle belanghebbenden om hun inbreng te leveren, waardoor de Commissie een nieuwe, goed gefundeerde definitieve beslissing kan nemen’, stelt Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging.

De start van de bouw van de Fehmarnbelttunnel staat gepland voor 2020. De kosten van het complete project zijn geraamd 7,1 miljard euro. De investering moet binnen 32 jaar met tolinkomsten worden terugverdiend.

Minder reistijd

De verbinding zal de laatste schakel vormen in een autosnelweg tussen Hamburg en Kopenhagen. Momenteel moet het verkeer gebruikmaken van de veerdienst Puttgarden – Rødby of een alternatieve route nemen via Flensburg en Kolding, over de Duitse A7 en de Deense E45 en E20.

Met de verbinding wordt de Duitse A1 via de B207 aangesloten op de E47. Via de weg verkort dit de route van Hamburg naar Kopenhagen met 130 kilometer. De reistijd tussen de twee steden zal daardoor naar schatting met 2,5 uur afnemen. Op drukke zaterdagen kan de wachttijd voor de veerdienst oplopen tot 2 à 3 uur.