Dat blijkt uit de jaarcijfers 2018 die de Litouwers deze week publiceerden. Het was een goed jaar voor het Baltische transportbedrijf. De omzet steeg met 37% in vergelijking met 2017, terwijl de winst met 61% toenam. De winstmarge steeg met 2,5%.

Girteka, opgericht in 1996, telt een personeelsbestand van vijftienduizend medewerkers. De Litouwers zijn ambitieus. Ze willen binnen twee jaar emplooi kunnen bieden aan 20.000 vrachtwagenchauffeurs. Dat zijn er nu 12.000. Het totaal aantal werknemers moet groeien van 15.000 naar 23.000 in 2021. Het wagenpark moet de komende twee jaar worden uitgebreid van de huidige 6.000 naar 10.000 trucks.

Digitaal

Afgelopen jaar is op het gebied van de groei van het personeelsbestand al een mooie stap gezet, stelt de onderneming. Girteka nam vierduizend nieuwe medewerkers aan. Onder hen veel IT-ers. Het aantal automatiseerders verdrievoudigde in de loop van 2018. De wegvervoerder wil daarmee zo snel mogelijk een sterke positie verwerven in de digitale afhandeling van transportstromen.

Het bedrijf breidde vorig jaar ook de activiteiten uit naar Polen, waar een nieuwe vestiging werd geopend in Poznan. Tevens komt er een nieuw hoofdkantoor in de Litouwse hoofdstad Vilnius. Het terrein krijgt een oppervlakte van zestien hectare en komt te liggen vlakbij de luchthaven van van Vilnius.

Girteka is actief in grote delen van de EU en in veel staten van de voormalige Sovjet-Unie. Vorig jaar vervoerde het bedrijf 460.000 full truck loads (FTL’s). Om het wagenpark uit te breiden, werd recent een deal gesloten met DAF voor de aanschaf van 1500 trucks.

Lees ook: Girteka bestelt maar liefst 1500 trucks bij DAF