De onderzoekers van de drie kantoren hadden de bekendmaking van hun bevindingen over een taks voor eerlijker beprijzing van het feitelijke weggebruik voorzien voor april, maar hebben dat opgeschort wegens de nieuwe verkiezingen.

‘Geen draagvlak’

Inmiddels had de Vlaamse minister voor Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), al laten weten dat er volgens hem ‘geen draagvlak’ is voor een kilometerheffing voor alle auto’s. Het Gewest kent nu alleen een heffing voor vrachtverkeer en wat Weyts betreft blijft het daarbij. Hij wil eventueel wel denken over een heffing voor bestelauto’s.

De vraag is nu of de nieuwe Vlaamse regering, aan de vorming waarvan nu formateur Bart de Wever (N-VA en burgemeester van Antwerpen) werkt, een kilometerheffing voor alle verkeer in het regeerakkoord zal opnemen. Volgens de krant De Tijd is er nog steeds een kans dat de heffing een punt in dit akkoord zal worden. ‘Volgens veel experten is zo’n taks de enige oplossing om de verkeersknoop in Vlaanderen te ontwarren.’