De bewindsvrouw wil er echter niets van weten, zegt ze tegen De Telegraaf. ‘Er staat heel duidelijk in het regeerakkoord dat er best proeven gedaan mogen worden om te kijken of je op een andere manier infrastructuur kunt betalen. Daar zijn tolwegen een voorbeeld van of het belonen van mensen die de spits mijden.’ Die proefprojecten, zo legt de VVD-bewindsvrouw uit, mogen niet leiden tot een systeem van rekeningrijden.

Elektrisch rijden

‘Natuurlijk is er wel het verhaal van de elektrische rijders. Als iedereen straks elektrisch gaat rijden, heeft de minister van Financiën een groot probleem. Hij heeft dan geen accijnsinkomsten meer.’ Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm.

Van Nieuwenhuizen legt uit dat het departement van minister Hoekstra beziet hoe dat in de toekomst moet. ‘Het is niet eerlijk wanneer elektrische rijders niet betalen en de rest wel. Daar moet iets voor verzonnen worden. Maar ook dat is voor de langere termijn, want voorlopig zijn we nog lang niet op het punt dat iedereen elektrisch rijdt.’

Kan het zijn dat Financiën alsnog met een kilometerheffing komt? Van Nieuwenhuizen: ‘Nee. En de traditionele spitsheffing is een gruwel. Daar ga ik niet aan beginnen.’

Vrachtwagens

Een kilometerheffing voor vrachtwagens komt er echter wel. Volgens de huidige plannen wordt deze ingevoerd in 2023. Onder meer TLN zou graag zien dat er voor personenauto’s ook een soortgelijke heffing komt. Dat lijkt voorlopig niet aan de orde.

Lees ook: Rekeningrijden voor alle auto’s opnieuw op tafel