98% van de truckers werd al geconfronteerd met een totaal gevulde parking. Dit en de andere cijfers zijn deels het resultaat van veldonderzoek, maar vooral van een online enquête, ingevuld door meer dan duizend vrachtwagenchauffeurs. Eigenlijk lijken ze sterk op de die van het eerste zwartboek uit 2007. Ook toen werden de parkings onvoldoende in aantal, oncomfortabel en onveilig bevonden.

Zelf betalen

Uit de enquête blijkt ook dat het onveiligheidsgevoel onder de truckers nog steeds toeneemt. Almaar meer chauffeurs worden geconfronteerd met ladingdiefstallen, persoonlijke overvallen en mensensmokkel. Van de chauffeurs die kiezen voor –beter beveiligde– betaalparkings moet 42% het geld hiervoor zelf ophoesten.

Volgens Véronique De Roeck, lid van het BTB-inspectieteam, is de situatie in de loop der jaren alleen maar erger geworden. ‘Er zijn nu eenmaal steeds meer vrachtwagens op de baan. Dus moet er logischerwijze ook meer worden geïnvesteerd in infrastructuur om deze beroepschauffeurs accommodatie aan te bieden.’

‘Spijtig genoeg is dat niet het geval. Dit heeft tot gevolg dat meer en meer chauffeurs parkeren op in- en uitrijstroken van parkings of pechstroken, wat leidt tot bijzonder onveilige verkeerssituaties, of parkeerplaatsen van andere weggebruikers in beslag nemen.’

Schimmel

85% van de chauffeurs vindt de snelwegparkings en de bijbehorende sanitaire faciliteiten – als die er al zijn – niet comfortabel of proper genoeg. Hun klachten betreffen onder meer vuile wc’s en schimmel in de douches.