Dat meldt branchevereniging TLN. Invoering van de slimme tachograaf staat gepland voor 15 juni. Dat is dus al over elf dagen. Vrachtwagens die vanaf die datum op kenteken worden gezet, mogen niet zonder de nieuwe tachograaf de weg op.

Echter, daarvoor zijn wel bestuurders- en bedrijfskaarten nodig. Enkele weken geleden werd duidelijk dat uitgifte-instantie Kiwa de kaarten niet op tijd kan leveren. Dit vanwege problemen bij kaartleverancier Idemia. Kiwa heeft daarom besloten om in Engeland de kaarten te kopen.

Voorkeurstaal

Deze bestuurderskaarten hebben een Britse lay-out met de landcode van het Verenigd Koninkrijk daarop. Maar de technische informatie op de chip van de kaart is gelijk aan de informatie op de Nederlandse kaart.

TLN heeft Kiwa verzocht om de Engelse kaarten te voorzien van de voorkeurstaal Nederlands. Hiermee is het voor de bestuurder niet nodig om elke keer na het plaatsen van de kaart de taal te wijzigen. Kiwa zal een informatieblad meesturen, waarmee bestuurders onderweg eventuele vragen gemakkelijk kunnen beantwoorden.

Nóg meer problemen

Er zijn nog meer problemen met de tachograafkaarten. Lidstaten mogen van de Europese Commissie geen eerste generatie kaarten (G1) uitgeven met een ingangsdatum van 15 juni of later. Kiwa heeft deze kaarten echter al wel uitgegeven. Deze moeten vervangen worden door de G2-bestuurders- en bedrijfskaarten (te herkennen aan het gedrukte ‘G2’ links onderaan de kaart).

Kaarthouders krijgen hier waarschijnlijk deze week bericht over, maar TLN raadt transporteurs aan om zelf te controleren of een dergelijke kaart is ontvangen en eventueel zelf contact op te nemen met Kiwa.

Kroatische kaarten

Eerder dit voorjaar werd al duidelijk dat er ook vertraging was bij de levering van werkplaatskaarten, waarmee de nieuwe tachografen worden geijkt. Kroatische kaarten moesten uitkomst bieden.