Daarvoor wordt gebruik gemaakt door een techniek die is ontwikkeld door BPW, een bedrijf dat zich toelegt op aandrijftechnieken die ook van conventionele (diesel)voertuigen voor een groot deel van het te rijden traject schone voertuigen kunnen maken. Dat kan met motoren die door alternatieve brandstoffen als vloeibaar aardgas (lng), gecomprimeerd aardgas (cng), ethanol of stroom worden aangedreven.

Proef

Deze technieken kunnen ook worden gebruikt voor de aandrijving van bestaande dieselvrachtauto’s. UPS en BPW houden hiermee nu een proef in de binnenstad van Keulen. De batterij die in de dieselwagens wordt ingebouwd, kan een vermogen leveren van 84 kiloWatt per uur en levert stroom voor ongeveer honderd kilometer voor de gemiddelde bestelauto.

UPS heeft in het pakketvervoer in Europa sinds 2008 elektrische voertuigen in. In de begintijd waren er nog geen zwaardere trucks (7,5 ton totaalgewicht) die volledig op stroom kunnen rijden. In 2010 kwamen die wel op de markt en is UPS daar voor een deel op overgeschakeld. Maar voor een groot deel van de bestaande vloot wordt ook, samen met BPW, naar alternatieve hybride oplossingen gezocht.