Er was al een automatische weeginrichting voor verkeer over deze ‘Rheinbrücke Neuenkamp’ in de A40 voor vrachtverkeer in oostelijke richting. Vrachtauto’s uit onder meer Venlo worden daarmee van de weg gehaald als ze het maximale gewicht van veertig ton en van 11,5 ton per as overschrijden.

Daarmee werd in november vorig jaar begonnen. Dat gaat nu dus ook gebeuren met vrachtverkeer in westelijke richting. De Rijnbrug bij Duisburg, een tuibrug met een lengte van ruim 777 meter, werd gebouwd in 1970 en is inmiddels aan vervanging toe. Waarschijnlijk wordt dit jaar een besluit genomen over de bouw van een nieuwe brug. Die zou naar verwachting in 2026 gereed zijn.

Problemen

Duitsland heeft op meer plaatsen problemen met zijn in de jaren zeventig gebouwde bruggen. Een goed voorbeeld daarvan is de Rijnbrug bij Leverkusen, nabij Keulen. Deze brug kan het sterk gegroeide verkeersaanbod niet meer aan en zal ook moeten worden vervangen.