Ze hebben hiertoe een brief met een ‘dringend pleidooi’ gestuurd aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Zij praat woensdagmiddag met Tweede Kamerleden over de kwestie in een Algemeen Overleg.

Hard maken

Transport en Logistiek Nederland (TLN), Evofenedex, Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant en Gelderland hopen dat hun pleidooi en eventueel aandringen van Tweede Kamerleden de minister ertoe zal aanzetten om zich in Brussel hard te maken voor de cabinerust.

Met hun brief grijpen de transportsector en de provincies een laatste strohalm, want tot nu toe ziet het er helemaal niet naar uit dat de Europese politiek nog warm kan worden gemaakt voor een versoepeling van het bestaande totaal verbod op het genieten van de weekendrust in de vrachtwagencabine.

Beveiligde vrachtwagenkampeerplaatsen

De Nederlandse europarlementariër Wim van de Camp zag zijn voorstel om rusten in de cabine toe te staan op beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen vorige maand nog weggestemd worden in het Europees Parlement. Het totaalverbod op rusten in de cabine bleef gewoon onderdeel van het zogenoemde mobiliteitspakket.

De cabinerust-lobby hoopt dat Nederland via de Europese Raad in extremis toch nog een uitzondering uit het vuur weet te slepen. ‘Brussel komt aan de ene kant over de brug met subsidies voor truckparkings, maar ondergraaft diezelfde parkeerplaatsen met zo’n totaalverbod. Dat is tegenstrijdig,’ stelt communicatieadviseur Hans van den Berg van TLN.