Misschien is Waberer’s, de Hongaarse transportgroep met het vrolijke zonnetje op haar wagens, representatief voor de toestand waarin het hele wegvervoer in ons werelddeel verkeert. Een paar wolken die het zonnetje verduisteren:

  1. De lage, soms zelfs negatieve, marges die zelfs in relatief goede tijden de jaarcijfers vergallen,
  2. Het tekort aan chauffeurs
  3. De lichte afkoeling van de economie
  4. Het negatieve beeld dat wegvervoer bij uitstek vervuilend en onveilig zou zijn en een veroorzaker van files,
  5. De ‘sociale dumping’ in deze bedrijfstak en het ongelijke speelveld voor ondernemers uit de verschillende Europese lidstaten.

Somberheid

De kwartaalcijfers van Waberer’s, de fenix die in 1994 herrees uit de resten van enkele staatswegvervoerbedrijven in Hongarije, kunnen tot somberheid stemmen. Het bedrijf heeft chronisch last van overcapaciteit door overinvestering in zijn vloot. In de eerste drie maanden van dit jaar werd een verlies geleden van 4,4 miljoen euro, al bijna de helft van het negatieve resultaat van 9 miljoen euro in heel vorig jaar. Het resultaat voor rente, belastingen en bijzondere posten kelderde zelfs met een kwart, tot 15,2 miljoen euro, op een met 1,8% gestegen omzet van 182,2 miljoen euro. De brutomarge daalde van 11,1 naar 8,4%. Dat brutoresultaat zouden heel wat branchegenoten nog steeds graag op hun conto willen schrijven. Veel bedrijven lijden ook boven de streep nog altijd verlies, zeker in het internationale vervoer waarin Waberer’s actief is.

Maar de nieuwe topman van Waberer’s, Robert Ziegler, die begin vorig jaar overkwam van DHL Freight om Ferenc Lajkó aan het roer af te lossen, heeft de tekenen aan de wand begrepen. Hij zette een bezuinigingsprogramma in, begon aan afstoting van een deel van de vloot en houdt daaraan ook dit jaar vast. De balans moet worden verkort en kopers van de moderne, maar overtollige Euro V- en Euro VI-vrachtauto’s kunnen zich in Boedapest komen melden. De economische vooruitzichten zijn nog altijd gunstig. Wereldwijd zijn er zorgen over de nu echt ontketende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China.

Groeiende economie

In Europa groeit de economie gemiddeld gestaag door, al heeft dit werelddeel te maken met de nog steeds dreigende Brexit. De jongste cijfers van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek duiden op een groei in Nederland van een half procent in het eerste kwartaal vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar, dus net boven het EU-gemiddelde. De bouwnijverheid komt handen tekort om aan de vraag naar nieuwe woningen en bedrijfsgebouwen te voldoen, de industrie klaagt over een toenemende schaarste aan technici en in het wegvervoer blijft het tekort aan chauffeurs nijpend, ook al is de bedrijfstak er de afgelopen jaren in geslaagd jongeren en zij-instromers voor het beroep te interesseren.

Toch blijft er een donderwolk boven het Europese wegvervoer hangen. Het is een laatcyclische bedrijfstak, die nog een tijdlang de wind mee lijkt te hebben als de economische bordjes al zijn verhangen. Bovendien wordt de branche gekweld door een beroerd imago en verstoring van de concurrentie door de opmars van lage-lonenbedrijven uit het midden en oosten van Europa. We herinneren ons ongetwijfeld nog de parkeerplaatsen – tijdelijk gehuurde voetbalvelden eigenlijk – in België, waarop Waberer’s tijdens de christelijke feestdagen even een deel van zijn wagenpark stalde om chauffeurs na lange werkweken in den vreemde met toeristenbussen voor een korte vakantie naar het vaderland te sturen.