De organisaties, FNTR, Unostra en Union TLF, verzetten zich tegen deze beeldvorming. Ze trokken al de wenkbrauwen op toen televisiezender France 2, in navolging overigens van enkele Duitse televisiezenders, de integriteit van het wegvervoer in twijfel trok.

Grootschalige fraude

Er zou sprake zijn van grootschalige fraude met de toevoeging van AdBlue aan diesel door vrachtautochauffeurs. Deze stof, die de vervuiling terugdringt, zou tijdens de rit niet worden toegevoegd om op kosten te besparen. De suggestie werd gewekt dat werkgevers hun rijdend personeel daartoe actief zouden aansporen.

De gal liep bij de drie organisaties pas over bij een uitzending van het Frans-Duitse culturele televisiezender Arte. De Franse uitvoering kwam op de buis onder de titel ‘Putains de camions’, een term die we hier maar onvertaald laten. De Duitstalige versie heette ‘Wahnsinn-LKW – hoe het wereldwijde vrachtverkeer over de weg ons allen vernietigt.’

Het betrof een Frans-Duitse coproductie die de vrachtauto alleen maar als negatief afschildert. Volgens FNTR, Unostra en TLF was het een optelsom van ‘innerlijke tegenspraak, fantasiegetallen en desinformatie’ door de journalisten die er aan hadden gewerkt.

Parijs in de smog

De organisaties wijzen erop dat 99% van alle goederen die Franse consumenten verbruiken voor een deel van het traject over de weg worden vervoerd. De ‘camion’ houdt de economie draaiende en de Fransen zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ze veelal in oude dieselwagens van en naar hun werk, de winkel en het sportveld rijden. Als Parijs zich weer eens in een deken van smog hult, komt dat beslist niet alleen door de vrachtauto, maar eerder door het personenvervoer.

De Duitse wegvervoerorganisatie BGL heeft zich alvast bij de Franse collega’s aangesloten. De uitzending van Arte doet geen recht aan de verdiensten van het wegvervoer en overdrijft de nadelen van deze manier van transporteren, vindt de BGL.

In Nederland is er veel discussie over de veiligheid van vrachtauto’s in het verkeer. Een file wordt bijvoorbeeld in de media al gauw veroorzaakt door een ‘omgevallen vrachtwagen’, maar of die truck werkelijk schuld had aan het ongeluk, is vaak helemaal niet aantoonbaar. Het is waar: als een vrachtauto bij een ongeval betrokken raakt, zijn de gevolgen dikwijls groter.