Dat zeggen truckfabrikant MAN en DB Schenker, die de proef eind vorig jaar uitvoerden op de drukke A9 tussen München en Nürnberg. Schenker is enthousiast over het konvooirijden en verwacht dat ongeveer 40% van zijn landvervoer binnen een jaar of tien met deze vorm van semi-autonoom transport kan worden afgewikkeld.

In technisch opzicht verliep de proef uitstekend. Er werden 35.000 kilometers op de snelweg afgelegd door vrachtauto’s die in een klein konvooi reden (‘platooning’), met een onderlinge afstand van 15 tot 21 meter.

De besparing op het brandstofverbruik (diesel) viel echter tegen. Deze bedroeg slechts 1,3%. Maar dat had ook te maken met de files op deze Beierse Autobahn, die de colonne dwongen tot veel remmen en optrekken, hetgeen veel meer brandstof kost. De onderzoekers van MAN en Schenker, die steun kregen van de hogeschool Fresenius, denken dat er een besparing van 3 tot 4% mogelijk is bij filevrij rijden. De besparing zou uiteindelijk tot 8 à 10% kunnen oplopen als de techniek volledig is ontwikkeld.

Windschaduw

Bij konvooirijden kan een constant tempo worden aangehouden en profiteren de kort op elkaar rijdende trucks ten volle van de ‘windschaduw’, de relatieve luwte dus tussen het voorste voertuig en de volgende truck(s). Er ontstaan minder luchtwervelingen tussen de trucks.

De chauffeur die de colonne aanvoert, moet dan wel voortdurend een goede inschatting kunnen maken van het te rijden tempo en mogelijke vertragingen die op het weggedeelte voor het konvooi kunnen ontstaan. De aan te houden snelheid wordt automatisch doorgegeven aan de overige leden van dat konvooi. Dat de ‘volgauto’s’ zonder chauffeur van vlees en bloed kunnen, laat zich nog niet voorzien. Er moet ook daar iemand aan boord zijn die in noodgeval kan ingrijpen.

Veiligheid

Fresenius-onderzoekers keken ook naar de veiligheid en de gesteldheid van de deelnemende chauffeurs. Met de veiligheid lijkt het wel goed te zitten: in slechts 2% van de gemaakte ritten moest een chauffeur van een achterop rijdende truck actief ingrijpen. Chauffeurs zouden alleen moeite hebben gehad met het overige wegverkeer dat zich op de A9 tussen de voorste vrachtauto en de volgwagens drong.

Het Duitse verkeersministerie steunde de proef met een subsidie van 1,9 miljoen euro.