De omzet nam in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018 met 1,8% toe tot 182,2 miljoen euro. Dat kwam alleen maar doordat de transportprijzen in de Europese markt stegen. Waberer’s verwerkte intussen lagere volumes.

Het bedrijfsresultaat voor rente, belastingen en bijzondere posten kelderde 23,5% tot 15,2 miljoen euro. De brutomarge ging omlaag van 11,1 naar 8,4%. Het aan de beurs van Boedapest genoteerde bedrijf gaat door met de inkrimping van zijn vloot. Zo werden vorig jaar al geplaatste bestellingen geannuleerd en is begonnen met de afstoting van voertuigen. Het Waberer’s-zonnetje glimlacht nog wel vrolijk op de vrachtauto’s, maar zal in het straatbeeld minder te zien zijn.

‘Brexit-saga’

Vorig jaar leed Waberer’s een nettoverlies van 9 miljoen euro, op een gestegen omzet. In 2018 werd ook de topman, Ferenc Lajkó, vrij plotseling opgevolgd door de van DHL Freight afkomstige Robert Ziegler, die gelijk, in februari 2018, een bezuinigings- en saneringsplan op gang bracht.

Volgens Ziegler had Waberer’s ook in het eerste kwartaal van dit jaar last van conjuncturele tegenwind. Onder meer de ‘Brexit-saga’, zoals hij het noemt, maakt de markt onvoorspelbaar. Op de korte termijn gaat Ziegler door met kostenbesparingen en vlootvermindering. Maar kostenbeperking is volgens hem ‘niet genoeg’ voor een succesvolle ‘turn-around’.

Overinvesteringen

De onderneming werd in 1994 opgericht door György Wáberer, die een Hongaars ex-staatsbedrijf ombouwde tot één van de grootste Europese wegvervoerondernemingen, met op enig moment meer dan 4.500 chauffeurs in dienst. Er werd fors geïnvesteerd in nieuwe en moderne vrachtauto’s. Waberer’s rijdt tegenwoordig met uitsluitend Euro V- en Euro VI-trucks over de Europese wegen.

Maar nu de markt tegen begint te zitten, heeft Waberer’s te maken met onrendabele overcapaciteit. Ziegler werkt daarom aan een balansverkorting om de financieringsverplichtingen terug te brengen. Overigens is de netto-schuldpositie van de onderneming volgens de nieuwe topman ‘stabiel’.