Wat is je elevator pitch?

Geen lege trucks meer. We helpen transportbedrijven om efficiënter en duurzamer te zijn en in het tijdperk van de deeleconomie en nieuwe technologie te stappen. Voor de verzender leveren we daartoe een online tool om binnen 30 seconden het transport van palletladingen te boeken in de Benelux en Duitsland.

Welk probleem los je daarmee op?

Doordat we lege ruimte in bestaande trucks gebruiken, minimaliseren we congestie en uitstoot. Ook zorgen we ervoor dat de marge per rit van transporteurs toeneemt, omdat de beladingsgraad toeneemt.

Waarin onderscheid je je van bestaande diensten?

Er zijn providers waarbij je volledige trucks kunt huren. Wij zijn de enige die zich richt op binnenlandse distributie van één tot vijf pallets: groupage. Omdat klanten steeds meer van crossdocking gebruik maken, moeten we ook rekening houden met openingstijden van verladers en de gevolgde routes. Transporteurs bieden hun lege ruimte aan, die koppelen we aan partijen met lading. De prijs is dynamisch en onder meer afhankelijk van het volume, type goederen, aanbod van transporteurs en hoe lang van tevoren je de boeking plaatst.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

De uitdaging is de bereidheid van de transporteur om zijn operationele data te delen. We gebruiken de commerciële informatie niet, alleen de data die nodig is voor ons netwerk. Toch is het vaak vertrouwelijke bedrijfsinformatie, we begrijpen dat dit soms gevoelig ligt. Maar om het netwerk echt te optimaliseren hebben we die data wel nodig.

Hoe overtuig je ze om die data te delen?

We beginnen klein. Transporteurs geven aan waar en wanneer ze wel wat extra lading kunnen gebruiken en die data delen ze via ons systeem. Ze kunnen dus zelf kiezen wat ze delen, dat gaat nog niet automatisch via hun TMS. Als ze merken dat dat succesvol is, zijn ze bereid om extra data te delen, ook automatisch via de eigen planningsystemen. Want dat bespaart de eigen planners veel moeite.

Marktplaatsen hebben vaak moeite om gelijkmatig te groeien in zowel vraag als aanbod. Hoe zorg je ervoor dat het aantal transporteurs en beschikbare lading in evenwicht is?

Dat is inderdaad een kip-ei probleem. Daarvoor hebben we
backup-transporteurs. Als een lading binnen 30 minuten geen vrije transporteur heeft gevonden, dan krijgt de backup-transporteur die rit automatisch. Dat is weliswaar duurder voor ons, maar betekent dat er voor elke vraag aanbod is. We kunnen transport van alle gemaakte boekingen via ons systeem garanderen.

Wat is het verdienmodel?

We werken via een dynamisch prijsmodel voor de verlader. Onze verdiensten bestaan uit de marge die we maken op de prijs die de verlader betaalt en die de transporteur ontvangt. Ook die is dus variabel, afhankelijk van de rit, boeking en omstandigheden. Meestal ligt het rond de 10 tot 12%. Omdat we werken met bestaande capaciteit zijn de prijzen voor kleine verladers nog altijd 15 tot 22% lager dan wanneer ze rechtstreeks zaken zouden doen met een transporteur.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik nam het transportbedrijf van 25 vrachtwagens in Israël over van mijn vader. We hadden het erg moeilijk om marge te maken met transport vanwege de hoge kosten en concurrentie. We hadden een groeiende omzet, maar verdienden niets extra. Bovendien is er vrijwel geen internationaal transport vanwege de buitengrenzen, daardoor is de markt erg beperkt. Ik zocht naar nieuwe verdienmodellen door samen te werken met anderen. Want lege trucks heb je overal. Een volle truck zorgt voor betere marge. We zijn een pilot gestart om lege ladingruimte te delen via de deeleconomie en nieuwe technologie. Maar als start-up is het moeilijk om in Israël te groeien vanwege de beperkte transportmarkt, dus gingen we op zoek naar een goed ontwikkelde logistieke markt, waar samenwerking en duurzaamheid belangrijke kernwaarden zijn.

Waarom heb je voor Amsterdam gekozen als thuishaven?

Nederland is onderdeel van de Blue Banana en ligt vlakbij Antwerpen en Duitsland. De transportmarkt is potentieel heel groot hier. We willen veel internationale, hooggeschoolde mensen aantrekken, dan is Amsterdam de beste plaats.

Wie zijn de oprichters?

We hebben Quicargo met zijn 
drieën opgericht. Ik als transporteur, Elad Yarkoni is de developer en Roni Liberman is de product development manager. Yarkoni is teruggekeerd naar Israël, dus nu zijn Roni en ik overgebleven. Hij woont ook in Israël, maar komt regelmatig deze kant op.

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald? Wie zijn de investeerders?

Ruim 4,5 miljoen euro. Investeerders en adviseurs zijn onder meer SLJ Investment partners, geleid door Rene Dahan, voormalig voorzitter van de Raad van Toezicht van Koninklijke Ahold, de voormalig MD Germany & Benelux van TNT Willem J. Prinsen, de voormalig CEO van TLN Peter Sierat en logistiek expert en lector dr. Walther Ploos van Amstel van de VU Universiteit, Amsterdam.

Wat zijn de activiteiten van de medewerkers?

Ontwikkeling van het platform wordt gedaan door front- en
backend developers. Het productteam is de schakel tussen de gebruikers en de developers. Het operationele team zorgt ervoor dat de ritten worden uitgevoerd. Verder hebben we mensen voor sales & marketing en transportadviseurs voor grote klanten.

Wat zijn je toekomstplannen?

We groeien in West-Europa in markten waar binnenlandse distributie een belangrijke markt is. Vooralsnog zijn we alleen actief in de Benelux en Duitsland, maar we willen ook naar het Verenigd Koninkrijk. We kijken dus met grote interesse naar de Brexit, het kan zijn dat daardoor het binnenlands transport flink toeneemt. Dat zou interessant voor ons kunnen zijn.

Welke lessen heb je onderweg geleerd?

Tijdens de pilotfase in Israël hadden we eerst veel geïnvesteerd in een mobiele app. Maar dat was eigenlijk niet relevant, transportbedrijven deden hun bedrijfscommunicatie toen nog via een walkie talkie. We moesten voor hen smartphones kopen en uitleggen hoe dat werkt. Daar ging te veel energie in zitten. We waren verliefd op ons product, zonder dat we wisten wat de markt op dat moment nodig had. Als start-up moet je focus hebben op wat de klant nodig heeft. Al onze nieuwe features gaan nu eerst langs focusgroepen voor validatie en verbetering. In Nederland worden bijvoorbeeld de meeste boekingen via de desktop gemaakt. Ook werkten we in het begin via een systeem waarbij transporteurs konden bieden op een transport. Maar voor een distributierit van 50 à 60 euro, heb je geen tijd om over de prijs te pingpongen. Nu werken we via een prijs algoritme, zodat je binnen 30 seconden een gegarandeerde prijs hebt voor je transport.

Naam: Quicargo
Oprichtingsdatum: augustus 2016
Aantal werknemers: 25
Verwachte omzet dit jaar: 4 tot 5 miljoen euro