De overname van het bedrijf uit de Brabantse plaats Gilze vond al enige tijd geleden plaats, namelijk aan het einde van 2017. Inmiddels is de naam Hacas veranderd in Heppner Hacas. Daarmee is er dus voor gekozen om de naam van de Brabanders te behouden, maar dan iets minder prominent.

Niet alleen de naam is aangepast, ook de kleur op de trucks. Het vertrouwde geelwit heeft plaatsgemaakt voor het Heppner-groen. Onder de paraplu van de nieuwe eigenaar wil de van oorsprong Tilburgse vervoerder zich nóg meer richten op transport van en naar Frankrijk. Al geruime tijd is het bedrijf actief in die markt en door verder te gaan onder de hoede van de Franse moeder en gebruik te maken van haar uitgebreide netwerk in het thuisland, hopen de Brabanders zich beter te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Nieuwe bestemmingen

Hacas Transport rijdt al jaren vooral groupagezendingen tussen Nederland en ‘La Douce France’. Na de overname zijn daaraan diverse lijndiensten toegevoegd. Zo worden er dagelijkse vertrekken vanuit Gilze georganiseerd naar Parijs, Le Mans, Lyon en Straatsburg, de thuishaven van het moederbedrijf.

Hiermee biedt Hacas zijn klanten de mogelijkheid om op afgesproken dagen hun zendingen te leveren. Tevens moeten er volgend jaar diverse bestemmingen bij komen, in andere landen. Zo komen er diensten richting Zwitserland en ook richting Spanje.

Door de overname kwam een einde aan een ruim honderdjarige zelfstandigheid van Hacas. De transporteur werd opgericht in 1906 door Harrie van Casteren, wat ook meteen de naam van het bedrijf verklaart. Tijdens de hoogtijdagen van de textielindustrie in de Brabantse stad kon het bedrijf uitgroeien tot een middelgrote vervoerder.

In totaal hebben drie generaties Van Casteren aan het roer gestaan. Uiteindelijk heeft de derde generatie in 1999 besloten de onderneming van de hand te doen, aan Mathé Holleman. Hij leidde Hacas bijna twintig jaar, maar besloot twee jaar geleden tot verkoop aan de Fransen. Holleman wilde het rustiger aan gaan doen en opvolging binnen de familie was er niet.

Internationale expansie

Voor Heppner, dat in handen is van de familie Schmitt, was dat een mooie gelegenheid om zijn positie in de Benelux te versterken. De aankoop van Hacas is onderdeel van een uitgebreide internationale expansie.

Deze werd in 2017 ingezet en leidde ook tot diverse acquisities in andere landen. Zo kocht het bedrijf in de afgelopen twee jaar enkele Duitse logistieke bedrijven. In het Ruhrgebied werd ABTransport overgenomen (niet te verwarren met de Nederlandse agrivervoerder AB Texel Group) en in Gronau, net over de grens bij Enschede, werd Hamacher Logistik GmbH ingelijfd. Beide Duitse bedrijven zijn ook actief in de Benelux.

Daarnaast is Heppner rechtstreeks aanwezig op de Spaanse markt, middels de verwerving van een belang in Eurobeta Internacional uit Barcelona. Los van de vier thuismarkten vervoert het bedrijf ladingen tussen Frankrijk en zo’n 150 andere landen.

Eigen netwerk

Door de internationale expansie wil Heppner zich verder specialiseren in het vervoer van en naar het thuisland. Daar kan het bogen op een uitgebreid netwerk van zeventig vestigingen, verspreid over het land. Belangrijke reden voor de diverse overnames in het buitenland is dat de logistiek dienstverlener graag de beschikking wil hebben over een eigen gesloten netwerk. Met andere woorden, de volledige keten zelf in huis hebben en niet deels laten verzorgen door een partij die ook ladingen van andere partijen afhandelt.

Ook speelde mee dat Heppner tot dusver het transport in Nederland altijd vanuit Frankrijk regelde. Van die situatie wilden de Fransen af. Door de aankoop van Hacas zijn beide doelen verwezenlijkt en kan het Nederlandse vervoer vanuit Nederland geregeld worden. Hetzelfde principe gaat ook op voor andere landen. Zo beschikt Heppner door de aankoop van ABTransport en Hamacher bijvoorbeeld over een eigen netwerk in Duitsland.

Het in 1925 opgerichte bedrijf kijkt nadrukkelijk ook verder dan West-Europa. Zo heeft het zijn oog laten vallen op Noord-Afrika, vooral de Maghreb-regio. Daar is Heppner al actief, maar in de komende tijd moet de aanwezigheid in met name Marokko en Tunesië worden versterkt.