Dat meldde anti-ladingdiefstalorganisatie Tapa eind vorige week. Ook transportverzekeraar TVM wijst op het feit dat de incidenten vooral plaatsvinden op onbeveiligde snelwegparkings.

De komst van goed beveiligde faciliteiten is mede daardoor bittere noodzaak. Locaties met bijvoorbeeld een omheining, camerabewaking, veiligheidspersoneel en een registratie van voertuig en bestuurder kunnen het criminelen zeer lastig maken. Hoewel de roep hierom al geruime tijd klinkt, blijft het aantal bewaakte parkeerplaatsen zeer beperkt.

Dit terwijl de extra parkings, bewaakt of onbewaakt, sowieso geen overbodige luxe zijn. Veel chauffeurs kunnen hun voertuig vaak moeilijk kwijt als ze rust willen of moeten nemen. Vrachtwagens die op de snelweg langs een invoeg- of uitvoegstrook staan, zijn dagelijkse praktijk doordat de beschikbare parkeerlocaties overvol zijn. Sommige truckbestuurders wijken uit naar het onderliggende wegennet om daar bijvoorbeeld een bedrijventerrein op te zoeken, wat overlast kan veroorzaken voor de omgeving en waar vaak ook geen beveiliging aanwezig is.

De verplichte rustperiodes voor chauffeurs, in combinatie met een gebrek aan bewaking, maken de snelwegparkings tot een walhalla voor ladingcriminelen, die zonder blikken of blozen zeilen opensnijden om voor tienduizenden euro’s aan goederen mee te nemen. Uit Europese cijfers blijkt dat 75% van de incidenten plaatsvindt op onbeveiligde truckparkings en dat de jaarlijkse schade in de miljarden loopt.

Meer dan 80% van de chauffeurs vindt dan ook dat er te weinig goede parkeermogelijkheden voor hen zijn. Een onderzoek dat is gedaan in opdracht van de EU kwam tot een soortgelijke conclusie: er moeten verspreid over Europa in totaal vierhonderdduizend nieuwe parkeervakken bij komen. De huidige situatie noemen de onderzoekers onaanvaardbaar.

In dat kader heeft de EU gelukkig onlangs besloten om extra geld uit te trekken. Er komt vier miljoen euro beschikbaar voor truckparkings in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Ook hebben diverse belangenverenigingen en overheden de mouwen opgestroopt om genoeg parkings te realiseren. Over vijf jaar moeten er bijna duizend nieuwe parkeervakken in Nederland bij zijn gekomen. Hopelijk worden deze beloftes allemaal waargemaakt.

Lees ook: Voor 17,6 miljoen euro gestolen uit trucks in 2018