Dat blijkt uit cijfers Tapa, waarover De Telegraaf bericht. De diefstal van kobalt was veruit de grootste roof van 2018. Nummer twee betrof het stelen van een lading mobiele telefoons, met een waarde van ongeveer een half miljoen euro. Deze diefstal gebeurde vlakbij Schiphol.

Venlo en Brabant

De regio waar de meeste diefstallen plaatsvinden is echter Venlo. Dit gebied ontpopt zich steeds meer tot een prominente logistieke draaischijf. Het ligt op een belangrijke route van Duitsland naar de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen. Daardoor passeren hier veel vrachtwagens. Over 2018 vonden hier 61 diefstallen plaats.

Als provincie scoort Noord-Brabant het hoogste. Vermoedelijk speelt ook hier een rol dat het gebied zich meer en meer ontwikkelt tot een belangrijke regio voor de Nederlandse logistiek. Mede daardoor rijdt hier veel vrachtverkeer, wat nog versterkt wordt doordat de provincie is gelegen tussen beide eerdergenoemde havens. Hier vonden dan ook 132 berovingen plaats, meer dan een kwart van het totaal.

Daling

De 437 incidenten van vorig jaar betekenden een daling ten opzichte van het jaar ervoor. Toen waren er 579 gevallen van ladingdiefstal. Dat betekent een afname van bijna 25%. Meest voorkomende methode is het opensnijden van zeilen. In bijna driekwart van de gevallen betrof het een truck met een ‘zachte zijkant’.

Een ontwikkeling die ladingdiefstal in de hand werkt, is het schreeuwende tekort aan bewaakte truckparkings. Het gros van de parkeerplaatsen in Nederland, en ook in andere landen, is onbewaakt. Weliswaar worden door de EU en de Rijksoverheid stappen gezet om dit aantal te vergroten, maar dat heeft slechts mondjesmaat geleid tot extra bewaakte faciliteiten.

Te laat op losplek

‘Ook wij zien dat de meeste incidenten plaatsvinden door het opensnijden van zeilen op onbewaakte parkings’, aldus een woordvoerder van verzekeraar TVM. ‘We raden chauffeurs dan ook aan om daar niet te overnachten. Maar dan moeten er wel genoeg bewaakte parkeerplaatsen zijn.’

‘Wat je ook ziet, is dat een chauffeur door omstandigheden te laat op zijn losplek aankomt. Hij kan zijn lading dan niet meer afgeven en moet ergens in de buurt overnachten, met de goederen nog in zijn truck. We adviseren transporteurs te zorgen voor een goede afstemming met de planner en de opdrachtgever, zodat dit soort situaties niet ontstaan.’

Politie

De daling die af te lezen is uit de Tapa-cijfers, herkent de verzekeraar wel. ‘Als we kijken naar het aantal meldingen dat bij ons binnenkomt, zien we ook dat er een forse afname is. Oorzaak hiervan is volgens ons de inzet van de politie en een grotere bewustwording in de sector.’

Volgens De Telegraaf was Nederland vorig jaar het land met de meeste ladingdiefstallen van het gehele Europese vasteland. Gezien de grilligheid van de cijfers van Tapa moeten we die bewering wellicht met een korrel zout nemen.

Zo vonden er in december in Nederland 42 ladingdiefstallen plaats, terwijl in dezelfde maand in diverse andere Europese landen nauwelijks incidenten waren: vier in Frankrijk, twee in België, eentje in Roemenië en Polen en geen enkele diefstal in onder meer Spanje, Portugal, Tsjechië, Hongarije en Italië. In andere maanden zijn soortgelijke merkwaardige verschillen te zien.