Dat afscheid zorgde voor een omzetdaling van 25% naar 90 miljoen euro in de jaarrekening van vorig jaar. Het personeelsbestand daalde door die verkoop eveneens, van 822 naar 586 medewerkers.

Printforce

De directie spreekt van een ‘een goed geconsolideerd’ resultaat voor 2018, ondanks het tegenvallende resultaat van de 50%-deelneming in de joint venture Printforce. Dit laatste kwam ‘door enkele operationele tegenvallers’ bij de verhuizing van Printforce van Alphen aan de Rijn naar de hoofdvestiging in Culemborg, waar vorig jaar een nieuwe printfabriek werd geopend om beter te kunnen inspelen op de vraag in de markt (print on demand). Ook was CB meer kwijt aan goodwill bij de participatie in Printforce. In totaal drukten ‘die tegenvallers’ het nettoresultaat met 2,1 miljoen euro.

Na de verkoop van de fashiondivisie haalde de logistiek dienstverlener vorig jaar 92% van de omzet uit de warehouse- en distributie-activiteiten voor uitgeverijen, boekhandels en online aanbieders van boeken.

Vorig jaar werden er ruim 57,3 miljoen boeken (-1,5%) afgeleverd, waarvan 3 miljoen weer retour gingen. Het volume (-10%) daalde vooral door de digitalisering in het segment schoolboeken en wetenschappelijke publicaties. Healthcare-logistiek, waar CB vorig jaar de omzet met 13,8% wist te verhogen, is nu goed voor 6% van de totale omzet.

Investeringen

Het bedrijf investeert de komende jaren in het kader van het meerjarenplan 2018-2022 meer in de mediasector. Zo komt er naast de nieuwe printfabriek in Culemborg een nieuw magazijn waarvan de deuren naar verwachting eind 2020 opengaan.

Naast de activiteiten in Nederland bouwt de onderneming de dienstverlening in België verder uit en wil het bedrijf steeds meer non-books distribueren naar de boekverkopers, zodat zij hun assortiment kunnen verbreden met het gemak van één dienstverlener.

Zorgsector

De zorgsector blijft voor CB tevens een groeimarkt. ‘We worden allemaal ouder en hebben steeds meer zorg­producten nodig, die bij voorkeur aan huis worden geleverd. Om de zorg betaalbaar te houden, moeten de kosten omlaag. Een slimmere inrichting van de keten van fabrikanten, zorgverzekeraars, zorgverleners en patiënten kan hieraan een belang­rijke bijdrage leveren. Dit biedt kansen om te groeien.’