Dat bleek uit cijfers van de Transport Barometer van de Duitse vrachtbeurs Timocom. Uit de gegevens kwam naar voren dat het aantal zendingen richting het VK in de eerste drie maanden van dit jaar 112% hoger was dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Wachtrijen

Naar een oorzaak is het niet lang zoeken: de Brexit. Aanvankelijk stond het Britse vertrek uit de EU gepland voor 29 maart van dit jaar. Pas op het allerlaatste moment werd de Brits-Brusselse vechtscheiding verschoven naar het najaar.

Tot die tijd vreesden veel Britse bedrijven die voor hun toevoer afhankelijk zijn van het Europese vasteland, dat de aanvoer van producten zou stokken. Dit vanwege lange wachtrijen bij de havens en douaneformaliteiten. Om dit te voorkomen, werd volop gehamsterd. Transporteurs profiteerden daarvan.

Duitsland

De barometer kijkt ook naar ontwikkelingen op het Europese vasteland en in Duitsland zelf. Daar is een minder positieve trend te zien. Het aanbod van transportcapaciteit via het platform was in het eerste kwartaal 12% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ook de verhouding tussen het aanbod van vracht en van laadruimte is veranderd. Vorig jaar stonden tegenover 48 aanbiedingen van laadruimten 52 vrachten. Inmiddels is dat een verhouding geworden van 46-54.

Het lijkt er dus op alsof Europese transporteurs minder interesse hebben om in Duitsland te rijden. Volgens Timocom is deze daling veroorzaakt door een stijging van de trucktol bij de oosterburen. Daardoor is rijden in Duitsland duurder geworden.