Het gaat om een initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda en MWLC, actief op het vlak vlak van kunstmatige intelligentie. ‘De karretjes hebben de snelheid van een wandelaar. Ze zijn voorzien van verschillende sensoren. Als er onverwacht iemand voor het voertuig stapt, geeft de sensor aan dat er een noodstop gemaakt moet worden’, zegt Antoine Maartens van Urgenda.

Deep learning

Er hoeft niets aan het wegdek aangepast te worden. ‘Ze rijden een vaste route op basis van beeldherkenning en ‘deep learning’. We voeren een adres in, bijvoorbeeld van Nes naar de vishandel in Hollem.’

Urgenda wil met het initiatief de CO2-uitstoot die de bestelbusjes veroorzaken, terugdringen. ‘Denk aan de bevoorrading van horeca met goederen uit de haven. Maar ook om intern transport. De vishandel heeft bijvoorbeeld twee vestigingen.’

Evaluatie

Na afloop van de pilot volgt een evaluatie. ‘Bij de pilot kijken we alleen of de software goed werkt, we gaan nog geen goederen vervoeren. Als het technisch werkt, gaan we geïnteresseerde klanten zoeken en een transporteur.’

De wagentjes rijden semi-autonoom. Dat betekent dat – als er iets is – een signaal naar een monteur op het eiland gaat, die uit kan rukken. Ook als er een onverwacht object op de weg staat, kijkt op afstand iemand mee hoe het karretje er omheen kan navigeren.

Te druk

‘Het eiland geeft mogelijkheden die je nergens anders in Nederland ziet. In de meeste steden is het te druk. Maar de lange lege buitenwegen op Ameland, zijn ideaal terrein. En het lost een steeds groter wordend personeelsprobleem op.’