Vrachtvervoer tussen Europa en China over land vindt al geruime tijd plaats. Hierbij gaat het vooral om spoorvervoer. Transport via de weg is minder gebruikelijk. In november 2018 meldde Alblas dat het een, naar eigen zeggen, succesvolle testrit met een TIR-truck heeft uitgevoerd van China naar Polen. Eerder dit jaar vond een tweede test plaats in omgekeerde richting.

Zestien dagen

Onlangs werd een derde testrit afgerond tussen het zuiden van China en Spanje. Deze rit duurde zestien dagen en er werd een afstand afgelegd van 13.600 kilometer. Hierbij ging het om een lading van zevenduizend kilo kleding voor een Spaanse retailer.

Deze lading werd verzegeld bij de grensovergang tussen China en Kazachstan en hoefde daarom bij andere grensovergangen niet meer geïnspecteerd te worden, wat een aanzienlijke tijdsbesparing opleverde. Het was de laatste test voordat een reguliere dienst wordt opgetuigd.

FCL-dienst

Deze dienst bestaat uit twee ‘round-trips’ per week. De route loopt van China, via Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland en Frankrijk. Begin- en eindpunt kunnen echter variëren, naar gelang de wensen van de klant. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de duur van de rit. In eerste instantie gaat het om een FCL-dienst (full container load). In juni komt daar een LCL-dienst bij (less than container load).

Ceva en Alblas zien veel potentie voor wegtransport tussen China en Europa. Deze manier van vervoer is naar eigen zeggen concurrerend met transport via spoor en lucht.

Lees ook: Foto’s: Alblas-truck rijdt Nieuwe Zijderoute ook in omgekeerde richting