Het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Kempten staat, deed het vooral goed in het Europese landvervoer, maar had het tij tegen in de expeditie van zee- en luchtvracht. Dat kwam vooral door een vermindering van de groei van de wereldhandel, zegt Dachser.

Personeelstekort

In het algemeen was de conjunctuur in 2018 gunstig, maar het bedrijf merkt ook de invloed van het toenemende gebrek aan vakmensen, onder wie chauffeurs, een dreigend capaciteitsgebrek in het landvervoer en onzekerheid over de Britse uittreding uit de Europese Unie. Verder maakt het bedrijf zich zorgen over rijverboden in steden voor dieselaangedreven voertuigen.

In het landvervoer en de contractlogistiek was er een omzetstijging van 6,6%. Het aantal vervoerde zendingen nam 3,1% toe. De Europese omzetstijging kwam zelfs uit op 7%. In de voedingsmiddelenlogistiek, waarin Dachser sinds een aantal jaren actief is onder de naam Food Logistics, was er een omzetstijging van 5,3%. Het aantal zendingen bleef intussen gelijk, het vervoerde tonnage nam 2% toe. Per zending was er dus een groei van het vervoer in tonnen.

Air & Sea

De divisie Air & Sea zag de omzet 0,4% dalen tot 1,185 miljard euro. Er waren 2,9% minder zendingen, maar het gemiddelde gewicht van een zending ging omhoog, met 6,6%.