Zo liet Nedcargo hedenmorgen, maandag 1 april 2019, weten dat het bedrijf zijn chauffeurs in Engeland rechts laat rijden uit protest tegen de Brexit en de gevolgen die deze Britse uittreding uit de Europese Unie zal hebben voor het wegvervoer. Nedcargo eist dat de Britse premier Theresa May het bedrijf persoonlijk komt verzekeren dat de Brexit niet, of althans in een afgezwakte vorm, zal plaatsvinden.

Het bericht over de voorgenomen overtreding van de verkeersregels in het Verenigd Koninkrijk liet Nedcargo-directeur Diederik-Jan Antvelink om exact 00.00 uur los op het web. En als redacteur weet je het dan wel: geintje, 1 april, April 1, leuk geprobeerd.

Trolleys in de binnenvaart

Een iets subtielere 1 aprilgrap produceerden onze collega’s van vakblad Schuttevaer. Er komt een proef met een elektrische bovenleiding over een deel van de Rijn in Duitsland. Er gaan daar dus, over een afstand van tien kilometer, ‘trolley barges’ varen, die via de bovenleiding stroom kunnen aftappen om hun accu’s op te laden.

Dat is een doordenkertje, want het idee is niet eens zo idioot. Er worden op sommige Duitse wegen wel degelijk proeven gehouden met elektrische bedrading om vrachtauto’s tijdens het rijden van stroom te voorzien. De grote vraag is, volgens het bericht in Schuttevaer, vooral waar de stroomafnemer op het schip moet worden geplaatst. De uitkomst is, na diepgaand wetenschappelijk onderzoek: op het voordek.

Maar het is en blijft 1 april, althans vandaag. Morgen is het 2 april. Ga er niet van uit dat alle nieuws dat tot u komt dan voor 100% klopt. Zelfs wat wij zeker menen te weten, blijkt dat later niet te zijn.