Het gaat onder andere om de verplichte inbouw van toepassingen die afleiding of slaperigheid kunnen detecteren bij een chauffeur. Ook slimme snelheidssystemen, een bandenspanningsmeter en een noodstopwaarschuwing maken onderdeel uit van de plannen. Tevens krijgen bestelbusjes diverse nieuwe systemen (onderaan dit artikel vindt u een volledig overzicht). De nieuwe regels brengen ook diverse eisen voor personenauto’s met zich mee.

Slachtoffers

Met de nieuwe regels hopen de Brusselse beleidsmakers de veiligheid te vergroten. Volgens de Europese Commissie leiden de maatregelen tot 25.000 minder verkeersdoden tegen 2038 en ten minste 140.000 minder slachtoffers met ernstige verwondingen.

Negen op de tien verkeersongelukken zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. ‘We kunnen en moeten hier verandering in brengen’, aldus EU-commissaris Elżbieta Bieńkowska (Industrie). ‘Met de nieuwe geavanceerde veiligheidsfuncties die verplicht worden, kunnen we dezelfde impact hebben als toen de veiligheidsgordels voor het eerst werden geïntroduceerd.’

De nieuwe regels betreffen de onderstaande toepassingen voor vrachtwagens en bestelbusjes:

  • Een meetsysteem voor bandenspanning. Dit bestaat al voor personenauto’s, maar wordt ook verplicht voor andere voertuigen.
  • Een ‘slimme’ snelheidsmeter. Deze geeft een signaal aan de bestuurder wanneer hij harder rijdt dan toegestaan.
  • Een systeem dat slaperigheid van de chauffeur kan detecteren en een signaal kan afgeven.
  • Een systeem dat detecteert wanneer de chauffeur is afgeleid. Hierbij gaat het dus niet om slaperigheid, maar om andere redenen zoals gebruik van de smartphone achter het stuur.
  • Een achteruitrij-assistent. Wanneer de truck achteruitrijdt, maakt dit systeem duidelijk of zich mensen of voertuigen achter de vrachtwagen bevinden.
  • Een noodstopwaarschuwing. Als een chauffeur hard op de rem trapt, maakt dit systeem met behulp van snel knipperende remlichten duidelijk aan achterliggers dat de truck hard remt.
  • De mogelijkheid om een alcoholslot te installeren (dus niet het alcoholslot zelf).
  • Een datarecorder die voertuiggegevens opslaat in geval van een incident.

Voor bestelbusjes zijn er enkele aanvullende toepassingen. Het gaat dan om:

  • Een automatisch remsysteem. Met deze toepassing trapt de auto zelf op de rem als er een botsing dreigt.
  • Een rijbaanwisselassistent. Dit systeem houdt een voertuig binnen de rijbaan, als de chauffeur het voertuig naar een andere rijbaan toe stuurt, maar daar een ongeluk dreigt te veroorzaken.
  • Verbeterde gordels.
  • Betere bescherming van kwetsbare weggebruikers bij frontale botsing, zoals fietsers en voetgangers.
  • Betere bescherming aan zijkanten van voertuig.

Tevens zijn er twee voorschriften die specifiek voor trucks gelden en niet voor bestelbusjes:

  • Een slim systeem dat kwetsbare weggebruikers in de directe omgeving van de vrachtwagen detecteert en een signaal kan afgeven aan de chauffeur of zelfs autonoom een botsing kan voorkomen. Volgens de commissie vinden veel ongevallen met trucks en bussen plaats als de voertuigen langzaam rijden of starten. Er is volgens hen nog geen systeem dat dergelijke ongevallen voorkomt.
  • Een cabine-ontwerp dat het aantal dode hoeken vermindert. Hierdoor moeten chauffeurs in staat zijn om fietsers en voetgangers te zien, zonder dat daar een spiegel of camera voor nodig is. Deze maatregel gaat pas gelden zeven jaar nadat de regels definitief zijn goedgekeurd.