in Nederland is al geruime tijd een schreeuwend tekort aan bewaakte parkeerplaatsen voor vrachtwagens. De snelwegparkings zijn overvol, waardoor veel chauffeurs uitwijken naar vluchtstroken of op- en afritten, wat niet bevorderlijk is voor de veiligheid. Ook staan ze regelmatig in de bebouwde kom, waar ze soms voor overlast zorgen.

Eerder was al bekend geworden dat het ministerie onder meer in Noord-Brabant en Zuid-Holland graag extra truckparkings wilde zien. Nu is duidelijk geworden dat er 4 miljoen euro komt vanuit Brussel, om te investeren in de parkeerplaatsen. Het gaat om reeds bestaande locaties in Rotterdam, Asten en Venlo. Deze krijgen er in totaal achthonderd plekken bij. Ook komt er een nieuwe truckparking bij Dordrecht, die de naam De Kilt krijgt.

North Sea Port

Onderdeel van het project is dat de parkeerplaatsen worden aangesloten op een systeem dat digitaal real-time inzicht geeft in beschikbare plekken op de private truckparkings. Daarnaast krijgt Havenbedrijf North Sea Port 800.000 euro voor een beveiligde parkeerplaats voor 250 vrachtwagens bij Borsele.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) licht toe: ‘We ontlasten daarmee de overvolle verzorgingsplaatsen direct aan de snelwegen die alleen bedoeld zijn om kort te parkeren. Het helpt ook om de problemen aan te pakken met vrachtwagens die nu op de vluchtstrook langs de snelweg worden geparkeerd.’

Meer en veiligere parkeerplekken kunnen ook een ander probleem aanpakken, namelijk de ladingdiefstal. Op veel onbewaakte snelwegparkings in Nederland, België en daarbuiten zijn bendes actief, die het hebben gemunt op bijvoorbeeld consumentenelektronica of andere lading die gemakkelijk door te verkopen is. Een organisatie die ladingdiefstal bijhoudt, Tapa, waarschuwde onlangs nog dat het gebrek aan bewaakte truckparkings de criminaliteit in de hand werkt.

RWG

Het Brussels geld gaat niet alleen naar het wegtransport. Ook de terminal van Rotterdam World Gateway (RWG), het Rail Service Center aan de Eemhaven en Havenbedrijf Moerdijk krijgen samen zo’n 10 miljoen euro om het gebruik van binnenvaart en spoor te stimuleren. Met het geld worden onder meer twee containerkranen gebouwd.

Daarnaast worden de faciliteiten voor overslag tussen weg en spoor verbeterd. Vorig jaar maakte minister Van Nieuwenhuizen al bekend dat zij zich in zou zetten om de spoorgoederensector verder te versterken, onder meer door het werven van Europese subsidies.