​De branchevereniging krijgt de afgelopen dagen steeds meer telefoontjes van leden die in de problemen komen door de staking van Franse douaniers in Calais. TLN noemt de staking ‘onacceptabel’.

‘Ordinaire staking’

‘De douaniers zeggen dat ze met deze acties willen aantonen welke gevolgen de Brexit straks heeft. Maar intussen is dit gewoon een ordinaire staking om meer loon te krijgen. Zoals we die kennen in Frankrijk’, zegt Elmer de Bruin, international affairs manager van TLN.

De Franse overheid heeft al toegezegd dat er 700 extra douaniers bij komen en maakte vorige week 14 miljoen euro vrij om de douaniers een loonsverhoging te geven. ‘En nog blijven de douaniers doorgaan. Tijd voor een wat hardere actie: de lokale overheid moet gewoon een einde maken aan dit getreiter.’ TLN via zijn Franse zusterorganisatie FNTR de Franse overheid al gevraagd om een oplossing voor dit probleem.

Duizenden euro’s

Intussen houdt de Franse politie vrachtwagenchauffeurs die richting Calais rijden tegen of stuurt ze terug. Met stilstand en omrijden tot gevolg. Peter Boom van Boom Transport stuurt dagelijks tien chauffeurs richting Calais, om via de Eurotunnel naar Engeland te rijden. ‘Vanaf Duinkerke hebben zij zeker 10 tot 12 uur vertraging. De schade loopt voor ons alleen al in de duizenden euro’s’, zegt Boom.

Schavemaker Transport uit Beverwijk rijdt ook veel via Calais. ‘Chauffeurs staan echt heel lang stil of moeten omrijden. Wij hebben in sommige gevallen te maken met vertragingen van anderhalve dag. Per vrachtauto moet je rekenen op zo’n 400 tot 600 euro extra kosten. In totaal kost dit ons nu al duizenden euro’s’, zegt Susanne Dirksen van Schavemaker. Ook de chauffeurs van KLG Europe uit Venlo staan soms anderhalve dag te wachten, zegt John Muijsenberg van dat bedrijf. ‘Dagelijks staan er van ons zo’n twintig tot dertig vrachtauto’s te wachten daar. Dit kost ons tienduizenden euro’s.’​

100 kilometer omrijden

Ook Dick Theunisse van Theunisse Expeditie heeft veel last van de Franse acties. ‘80 procent van ons werk doen we via Calais: 13 vrachten per week. Mijn chauffeurs staan gewoon 6 tot 10 uur te wachten. Of ze gebruiken een sluiproute, waarbij ze 100 kilometer omrijden. En dat kost geld: bij ons loopt het in de duizenden euro’s nu.’

Elmer de Bruin van TLN is het echt zat. ‘Acties in Frankrijk zijn helaas geen zeldzaamheid. De gele hesjes zorgen al maanden voor problemen en nu de douaniers weer. Prima dat ze actie willen voeren, maar de transportsector is er elke keer weer de dupe van. Dat moet nu echt een keer stoppen.’​