‘Het is volstrekt duidelijk dat de overheid totaal de weg kwijt is’, schrijft RHA-voorman Richard Burnett. ‘Er zijn enkele monumentale beslissingen die nog moeten worden genomen, zowel in aanloop naar de Brexit als daarna. Toch zijn er tienduizenden Britse en Europese vervoerders, verantwoordelijk voor een degelijk functionerende supply chain, die totaal niet weten waar ze aan toe zijn. Vanwege de onhandigheid van de overheid zijn ze nog steeds niet klaar.’

15 werkdagen

Op vrijdag 29 maart stapt Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Dat is over vijftien werkdagen. Nog altijd is niet duidelijk welke overeenkomst beide kampen sluiten met elkaar. Daardoor weten veel transporteurs nog steeds niet welke problemen zij tegenkomen bij vervoer van en naar Groot-Brittannië. Komen ze bijvoorbeeld lang stil te staan bij de douane, of mogen ze meteen doorrijden?

Burnett voegt eraan toe de hele kwestie niet alleen gaat om vrachtwagens. ‘Het gaat om de economie en om miljoenen Britse en Europese banen die afhankelijk zijn van een effectieve logistieke keten. Degenen wiens inkomen afhankelijk is van een soepel en betrouwbaar distributienetwerk zullen lijden, bijvoorbeeld zij die bederfelijke waar en medicijnen vervoeren en gebruiken.’

Misleidend

Een ander voorbeeld is volgens hem de logistiek rondom grote concerten. ‘De muziekindustrie is miljoenen waard en heeft een goed transportsystemen nodig. Een concert voor dertigduizend man moet maanden van tevoren worden geboekt, soms zelfs jaren van tevoren. Een vertraging van slechts zes uur kan zomaar betekenen dat het concert niet doorgaat. Wat grote gevolgen heeft voor onder meer opbrengsten uit ticketverkoop en personeelskosten.’

Weliswaar heeft transportminister Chris Grayling vorig jaar aangegeven dat er geen vrachtwagencontroles komen bij Dover, maar de RHA heeft daar geen vertrouwen in. ‘Die uitspraak is namelijk totaal niet in overeenstemming met de werkelijke situatie. Het is misleidend. Als de Fransen wel controles uitvoeren zal dit grote gevolgen hebben voor de supply chain in Groot-Brittannië.’