Diverse handels- en productiebedrijven hebben een eigen logistiek tak. Dan gaat het om bijvoorbeeld supermarktketens die hun artikelen zelf vervoeren van het distributiecentrum naar de winkels. Ook andere verladers kiezen soms voor deze optie. Uit de woensdag gepubliceerde cijfers blijkt echter dat verladers het transport meer en meer laten doen door externe vervoerders.

Van de totale vrachtstroom over de weg, gemeten in tonnen, werd vorig jaar 81% gedaan door transportbedrijven. Ongeveer 19% van de vracht werd door de verlader zelf naar de bestemming gereden. Vijf jaar eerder was die verhouding nog 75-25. Sindsdien is het aandeel eigen vervoer elk jaar steeds kleiner geworden. Ook bij de voertuigkilometers is sinds enkele jaren een soortgelijke trend te zien.

Totaalcijfers

In totaal vervoerden Nederlandse vrachtwagens vorig jaar 680 miljoen ton goederen. Dat was een stijging van 2,1% in vergelijking met een jaar eerder. Hierbij gaat het zowel om transporteurs als om eigen vervoer. De 680 miljoen ton betekent de vierde stijging op rij. Daarmee is het volume van het wegtransport weer bijna terug op het niveau van voor de financiële crisis. In 2008 werd een piek bereikt van ruim 682 miljoen ton.

Vorig jaar steeg zowel het binnenlands als het grensoverschrijdend vervoer. Het eerste segment moest het doen met een plus van 2,6%, terwijl het internationaal transport groeide met 1,5%. De stijging bij deze laatste categorie komt volledig voor rekening van het vervoer naar andere landen. Vervoer naar Nederland daalde juist.

Het grootste deel van de export over asfalt gaat naar Duitsland en België. Het vervoer richting beide landen groeide met respectievelijk 3,2 en 5,4%. Het wegtransport richting het Verenigd Koninkrijk nam juist af, met 4,8%. Of dit te maken heeft met de aanstaande Brexit, is niet duidelijk.

Bouwgoederen stijgen hard

Het transport over de weg profiteert de laatste jaren van de toegenomen huizen- en wegenbouw. Van de 2,1% stijging die het wegtransport vorig jaar kende, kwam bijna de helft door een toename van bouwgoederen. Dit segment steeg voor het vijfde jaar op rij. Naast de bouwsector leverde ook het vervoer van landbouwmachines en stukgoed een belangrijke bijdrage aan het groeiende wegtransport.

Het bouwvervoer gebeurt met relatief veel gewicht en over korte afstand. Gemiddeld vervoerde een Nederlandse vrachtauto vorig jaar 22 ton bouwgoederen per rit, terwijl het gemiddelde gewicht bij andere goederen 12 ton was. Bijna de helft van alle ritten met bouwgoederen bleef beperkt tot maximaal 25 kilometer. Bij andere typen goederen vindt slechts 29% van de ritten plaats over een dergelijke korte afstand.